The objective of this research is to utilize waste slag in industrial applications and help mitigate flooding, water accumulation, and ponding issues. Currently, slag from the steel smelting or refining process is commonly used as a component in construction materials, such as road surfaces. However, slag has properties that make it difficult for water to permeate, leading to poor drainage and increased flooding problems. This study focuses on improving the properties of pavement materials to enhance their strength and water permeability. This can be achieved through physical structural modifications or the addition of chemical agents such as HPMC, which increases void spaces to facilitate water absorption and drainage according to required standards. The utilization of waste slag not only helps reduce production costs and improve material performance but also minimizes environmental impacts and promotes the sustainable use of resources.
ในปัจจุบันตะกรันที่เหลือจากการถลุงเหล็กหรือหลอมเหล็กนั้นมีอยู่เป็นจำนวนมากส่วนใหญ่จะใช้ในการนำไปเป็นส่วนผสมของการทำถนนแต่ยังไม่สามารถทำให้น้ำซึมผ่านถนนไปได้ จึงเกิดเป็นแรง บันดาลใจที่จะนำตะกรันมาทำเป็นวัสดุปูพื้นระบายน้ำ เพื่อแก้ปัญหาน้ำท่วมหรือน้ำขังเป็นแอ่งมีความแข็งแรง ทนทาน สามารถรับน้ำหนักของสิ่งที่มีน้ำหนักมากๆและมีระยะเวลาในการใช้งานได้นานโดยโครงการนี้จะมุ่งเน้นในการศึกษาและปรับปรุงคุณสมบัติวัสดุปูพื้นให้มีความแข็งแรงและระบายน้ำได้ดี เช่น การปรับโครงสร้างด้านกายภาพ หรือทางเคมี เช่น การใส่ส่วนผสมของ เถ้าลอยแคลเซียมคาร์บอเนต เพื่อเพิ่มความแข็งแรงให้กับวัสดุปูพื้น จากนั้นนำ HPMC มาใส่เพื่อให้ซีเมนต์ไม่จับตัวเป็นก้อนจนไม่สามารถให้น้ำไหลผ่าน การที่ใส่ HPMC จะช่วยเพิ่มช่องว่างในการซึมผ่านหรือระบายน้ำได้ได้ดีขึ้นตามอัตราส่วนที่ต้องการหรือได้ตามมาตรฐาน การนำตะกรันเหลือทิ้งมาใช้จะไม่เพียงแค่ช่วยลดต้นทุนและเพิ่มประโยชน์การใช้งานเท่านั้น แต่ยังช่วยส่งเสริมการใช้ทรัพยากรให้มีค่าทุกๆสัดส่วน แม้กระทั่งตะกรันเหลือทิ้งจากการถลุงเหล็ก และลดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อมในกระบวนการผลิตและการใช้งาน

คณะวิศวกรรมศาสตร์
The production process of the food rancidity indicator label consists of three main steps: 1) preparation of the indicator solution, 2) preparation of the cellulose solution, and 3) formation of the sheet. The indicator solution includes bromothymol blue and methyl red, which act as indicators. The cellulose solution consists of hydroxypropyl methylcellulose, carboxymethyl cellulose, sodium hydroxide, polyethylene glycol 400, and the indicator solution. For the sheet formation, the cellulose solution was mixed with natural latex to increase flexibility and impart hydrophobic properties. After drying, the invention appears as a thin, dark blue label. When exposed to volatile compounds from rancid food, the label changes color from dark blue to green, and then to yellow, corresponding to the increasing amount of volatile compounds from the rancid food.

คณะวิศวกรรมศาสตร์
Given the fact that the equity market contributes a significant amount to Thai economy and increasing participants and interest by Thai companies, these facts inspire and motivate us to establish a study to analyze whether the stock market can indeed be an active booster of company performances and characteristics of companies which will be beneficial from being in the stock market. These results can support higher listing interest from companies, provide actionable ideas to companies aiming to improve their performance in the competitive arena, and suggest improvements for the stock market to further establish a stronger capital market penetration and foundation in Thailand. The main hypothesis driving this project is to examine whether “aging in the market” contributes to measurable improvements in a company’s performance. Specifically, we seek to understand if the presence of Thai companies in the Stock Exchange of Thailand correlates with enhanced operational outcomes, thereby providing insights into the true benefits of public listing on long-term performance.

คณะวิทยาศาสตร์
Clean Fuel Vehicle Performance Test Service Unit provides performance and efficiency testing services for electric vehicles and vehicles using petroleum fuels, including being a prototype for research projects on clean fuel energy that is environmentally friendly. The main testing tools are the Chassis Dynamometer and the Engine Combustion Exhaust Analyzer. The service unit provides measurement and testing services in accordance with the announcement of the Department of Land Transport on determining the power of electric motors used to drive vehicles according to the Motor Vehicle Act B.E. 2563 for all types of electric vehicles, such as modified electric motorcycles, modified electric tuk-tuks, and modified electric cars, etc.