KMITL Expo 2026 LogoKMITL 66th Anniversary Logo

Study of the physical properties of plant-based burger from chickpea and red bean

Abstract

In recent years, many people have shown greater interest in plant-based proteins because of their health benefits and lower impact on the environment. This study will look at the physical and chemical properties of chickpeas and red beans. It will also create a plant-based burger that tastes and feels similar to meat-based burgers while providing comparable nutrition. We will steam the ingredients and then analyze important properties such as texture, color, water activity (aW), pH, and how well they retain water and oil. Additionally, we will conduct a sensory evaluation to understand consumer preferences.

Objective

ในปัจจุบัน แพลนเบส (Plant-based) หรือโปรตีนจากพืชได้รับความสนใจมากขึ้น เนื่องจากมีประโยชน์ต่อสุขภาพและช่วยลดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม เมื่อเทียบกับโปรตีนจากเนื้อสัตว์ ซึ่งมีการปล่อยก๊าซเรือนกระจกสูงและใช้ทรัพยากรมาก เช่น น้ำและที่ดิน อย่างไรก็ตาม การผลิตเนื้อสัตว์บางประเภท เช่น โค อาจมีข้อดีต่อระบบนิเวศบางด้านพืชตระกูลถั่ว เป็นแหล่งโปรตีนจากพืชที่สำคัญ เพราะมีคุณค่าทางโภชนาการสูงและช่วยลดการใช้ปุ๋ยเคมีโดยการตรึงไนโตรเจน นอกจากนี้ การบริโภค เบอร์เกอร์จากพืช ยังช่วยลดระดับคอเลสเตอรอล ลดความเสี่ยงต่อโรคหัวใจ เบาหวาน และมะเร็งลำไส้ใหญ่ เนื่องจากมีไขมันอิ่มตัวต่ำและเส้นใยอาหารสูงในด้าน ความยั่งยืน การลดการบริโภคเนื้อสัตว์และหันมาใช้พืชตระกูลถั่วในผลิตภัณฑ์ทดแทนเนื้อ เช่น เบอร์เกอร์จาก ถั่วลูกไก่ และถั่วแดง สามารถช่วยลดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อมได้การวิจัยนี้ มุ่งเน้นศึกษาคุณสมบัติทางกายภาพและเคมีของถั่วทั้ง 2 ชนิด รวมถึงการพัฒนาสูตร เบอร์เกอร์เนื้อเทียม เพื่อให้มีรสชาติ เนื้อสัมผัส และคุณค่าทางโภชนาการที่ใกล้เคียงกับเนื้อสัตว์ และตอบโจทย์กลุ่มผู้บริโภคที่ต้องการลดการบริโภคเนื้อสัตว์

Other Innovations

Weapon Aiming System

คณะวิศวกรรมศาสตร์

Weapon Aiming System

This project aims to develop a conceptual prototype of a weapon aiming system that simulates an anti-aircraft gun. Utilizing an optical camera, the system detects moving objects and calculates their trajectories in real time. The results are then used to control a motorized laser pointer with two degrees of freedom (DoF) of rotation, enabling it to aim at the predicted position of the target. Our system is built on the Raspberry Pi platform, employing machine vision software. The object motion tracking functionality was developed using the OpenCV library, based on color detection algorithms. Experimental results indicate that the system successfully detects the movement of a tennis ball at a rate of 30 frames per second (fps). The current phase involves designing and integratively testing the mechanical system for precise laser pointer position control. This project exemplifies the integration of knowledge in electronics (computer programming) and mechanical engineering (motor control).

Read more
il n'y a rien à faire

คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ

il n'y a rien à faire

This artwork was created based on the universal concepts of global warming and post-apocalyptic world, which has caused disturbances and chaos in ecosystems, leading to the extinction of many living beings on Earth due to human actions. Repairing and restoring this world may therefore be a false hope, connected to my personal experience of losing loved ones and the sorrow from setting high hope, through the artistic process using Animation Art and Sound Art.

Read more
Educational game about Ancient Egyptian civilization

คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ

Educational game about Ancient Egyptian civilization

The project of game development to educate about Egyptian civilization This is intended to be a game to promote learning about ancient Egyptian civilization. The original learning may feel boring. Do not attract the attention of learners Therefore saw the presentation in the form of a game on virtual reality technology that inserts knowledge history With the aim of making learning more interesting The organizers can choose to use Unreal Engine 5.1 (Unreal Engine 5.1) and Oculus Quest II (Oculus Quest2) to develop. Within the game, players must find a way to escape from this room within the specified period of solving puzzles in various forms such as statues, traps, etc. In order to solve puzzles and leave this room, players must collect all the information inside the room. In addition, the game shows the life of the player and when the player cannot solve the puzzle correctly.

Read more