KMITL Expo 2026 LogoKMITL 66th Anniversary Logo

Optimization Hydrogen Manufacturing (HMU-2) and Pressure Swing Adsorption (PSA-3) Unit

Optimization Hydrogen Manufacturing (HMU-2) and Pressure Swing Adsorption (PSA-3) Unit

Abstract

This cooperative education project aims to enhance the efficiency of Hydrogen Manufacturing Unit 2 (HMU-2) and Pressure Swing Adsorption 3 (PSA-3) by using AVEVA Pro/II process modeling and a Machine Learning model for process simulation. The study found that the AVEVA Pro/II model predicted outcomes with deviations ranging from 0–35%, including a hydrogen flow rate deviation from the PSA unit of 12%, exceeding the company’s acceptable limit of 10%. To address this, a Machine Learning model based on the Random Forest algorithm was developed with hyperparameter tuning. The Machine Learning model demonstrated high accuracy, achieving Mean Squared Errors (MSE) of 8.48 and 0.18 for process and laboratory data, respectively, and R-squared values of 0.98 and 0.88 for the same datasets. It outperformed the AVEVA Pro/II model in predicting all variables and reduced the hydrogen flow rate deviation to 4.75% and 1.35% for production rates of 180 and 220 tons per day, respectively. Optimization using the model provided recommendations for process adjustments, increasing hydrogen production by 7.8 tons per day and generating an additional annual profit of 850,966.23 Baht.

Objective

บริษัท ไทยออยล์ จำกัด (มหาชน) (TOP) ประกอบธุรกิจโรงกลั่นน้ำมันที่มีกระบวนการผลิตที่ทันสมัยและมีประสิทธิภาพสูง เพื่อผลิตและจำหน่ายน้ำมันปิโตรเลียมสำเร็จรูปป้อนตลาดในประเทศเป็นส่วนใหญ่ ทั้งยังขยายการลงทุนให้ครอบคลุมการผลิตผลิตภัณฑ์ปิโตรเคมี นํ้ามันหล่อลื่นพื้นฐาน เอทานอล รวมถึงการลงทุนในธุรกิจไฟฟ้า ตลอดจนธุรกิจขนส่งผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียม และปิโตรเคมีทางเรือ ธุรกิจขนส่งผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียมสำเร็จรูปทางท่อ และธุรกิจให้คำปรึกษาทางด้านพลังงาน ซึ่งมีโรงกลั่นอยู่ที่อำเภอศรีราชา จังหวัดชลบุรี โครงงานสหกิจนี้เกี่ยวข้องกับการทำงานร่วมกับหน่วยผลิต Hydrogen Manufacturing 2 (HMU-2) และ Pressure Swing Adsorption 3 (PSA-3) ซึ่งผลิตไฮโดรเจนบริสุทธิ์สูงสำหรับใช้ในกระบวนการต่าง ๆ เช่น Hydrocrackers, Hydrodesulphuriser และ Hydrotreaters หน่วยผลิตนี้มีบทบาทสำคัญในการแยกก๊าซธรรมชาติเหลือใช้จากกระบวนการก่อนหน้า ซึ่งมีความซับซ้อนสูงและต้องการการควบคุมอุณหภูมิและความดันอย่างแม่นยำเพื่อให้กระบวนการทำงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ เนื่องจากการขาดเครื่องมือจำลองกระบวนการที่มีประสิทธิภาพส่งผลต่อความสามารถในการผลิตและประสิทธิภาพโดยรวม ทำให้ไม่สามารถส่งไฮโดรเจนให้กระบวนการข้างต้นได้ตามความต้องการ การใช้โปรแกรม AVEVA Pro/II ซึ่งเป็นเครื่องมือสำคัญในการจำลองกระบวนการผลิตในหน่วย HMU-2 และ PSA-3 พบว่ามีข้อผิดพลาดในการจำลองบางกระบวนการ ซึ่งส่งผลกระทบต่อความแม่นยำในการคาดการณ์พารามิเตอร์ที่เกี่ยวข้องกับการผลิตไฮโดรเจน การพัฒนาโมเดล Machine Learning จึงเป็นแนวทางใหม่ที่มีศักยภาพในการเพิ่มความแม่นยำในการคาดการณ์พารามิเตอร์กระบวนการต่าง ๆ เช่น อุณหภูมิ ความดัน และอัตราการไหล การนำเทคนิค Machine Learning มาช่วยในการคาดการณ์และปรับปรุงกระบวนการผลิตไฮโดรเจนให้ได้ตามความต้องการของหน่วยผลิตในบริษัทจึงเป็นสิ่งสำคัญในการเพิ่มประสิทธิภาพการผลิตและตอบสนองความต้องการที่สูงขึ้นได้อย่างมีประสิทธิผล

Other Innovations

J-LEARN Website Extension for Reservation of Assignment and Project Submission

คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ

J-LEARN Website Extension for Reservation of Assignment and Project Submission

In the era where information technology plays a significant role in various fields, the use of website to support education has become essential. This case study focuses on the development of a website for the Object Oriented Programming (OOP) course at King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang (KMITL) to facilitate instructors and teaching assistants in grading, assessing student work, and tracking student progress. The developed system helps reduce grading errors, ensures accurate and timely assessments, and enables efficient monitoring of students' academic performance. Additionally, the platform allows students to schedule project submissions and track their grades, while providing statistical data on student performance. This development aims to modernize and enhance the quality of teaching and learning.

Read more
Market Maturity Matters: Analyzing the Performance Impact of Listing Duration

คณะวิศวกรรมศาสตร์

Market Maturity Matters: Analyzing the Performance Impact of Listing Duration

Given the fact that the equity market contributes a significant amount to Thai economy and increasing participants and interest by Thai companies, these facts inspire and motivate us to establish a study to analyze whether the stock market can indeed be an active booster of company performances and characteristics of companies which will be beneficial from being in the stock market. These results can support higher listing interest from companies, provide actionable ideas to companies aiming to improve their performance in the competitive arena, and suggest improvements for the stock market to further establish a stronger capital market penetration and foundation in Thailand. The main hypothesis driving this project is to examine whether “aging in the market” contributes to measurable improvements in a company’s performance. Specifically, we seek to understand if the presence of Thai companies in the Stock Exchange of Thailand correlates with enhanced operational outcomes, thereby providing insights into the true benefits of public listing on long-term performance.

Read more
LEARNING ACHIEVEMENT WITH THE USE OF BOARDGAMES ON MUSHROOMS COOPERATED WITH  COOPERATIVE LEARNING FOR THIRD-YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS

คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี

LEARNING ACHIEVEMENT WITH THE USE OF BOARDGAMES ON MUSHROOMS COOPERATED WITH COOPERATIVE LEARNING FOR THIRD-YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS

This study aims to develop a board game on mushrooms production with cooperative learning and to examine its effects on the learning achievement of third-year vocational certificate students in the mushroom production course. The research instruments included a board game designed using the Educational Boardgame Design Canvas framework, comprising 60 cards (7 main cards, 24 secondary cards, and 29 additional cards). The board game was implemented alongside the Learning Together (LT) cooperative learning approach, following the ASSURE Model for instructional media design. Pre- and post-tests, along with a satisfaction questionnaire, were used to assess student performance and engagement. The findings revealed a statistically significant improvement at the .05 level in students' learning achievement before and after using the board game. At Ratchaburi College of Agriculture and Technology, the post-test mean score was 16.00, compared to a pre-test mean score of 12.50. Student satisfaction with the learning approach was at the highest level, with an average satisfaction score of 4.69. To further refine and expand the study, the board game was also implemented at the Uthai Thani College of Agriculture and Technology, where similar improvements were observed. The post-test mean score increased to 11.21, compared to a pre-test mean score of 7.48, confirming the research hypothesis. Student satisfaction at Uthai Thani College of Agriculture and Technology was also high, with an average satisfaction score of 4.39. These results suggest that integrating board games with cooperative learning effectively enhances student achievement and engagement in agricultural education.

Read more