KMITL Innovation Expo 2025 Logo

Development of Credit Card Customer Churn Prediction Model

Abstract

This report is part of applying the knowledge gained from studying machine learning models and methods for developing a predictive model to identify customers likely to cancel their credit card services with a bank. The project was carried out during an internship at a financial institution, where the creator developed a model to predict customers likely to churn from their credit card services using real customer data through the organization's system. The focus was on building a model that can accurately predict customer churn by selecting features that are appropriate for the prediction model and the unique characteristics of the credit card industry data to ensure the highest possible accuracy and efficiency. This report also covers the integration of the model into the development of a website, which allows related departments to conveniently use the prediction model. Users can upload data for prediction and receive model results instantly. In addition, a dashboard has been created to present insights from the model's predictions, such as identifying high-risk customers likely to cancel services, as well as other important analytical information for strategic decision-making. This will help support more efficient marketing planning and customer retention efforts within the organization.

Objective

บัตรเครดิตเป็นบริการอย่างหนึ่งทางการเงิน ช่วยอำนวยความสะดวกแก่ผู้ใช้สามารถชำระค่าสินค้าและบริการโดยไม่ต้องใช้เงินสด ธนาคารทำหน้าที่เป็นตัวกลางในการชำระเงินให้กับร้านค้า และเรียกเก็บเงินจากผู้ใช้บัตรในภายหลัง บัตรเครดิตของแต่ละธนาคารจึงได้รับความนิยมอย่างรวดเร็วในประเทศไทย ส่งผลให้มีการแข่งขันสูง ธนาคารต้องพัฒนากลยุทธ์เพื่อดึงดูด และรักษาลูกค้าไว้ ในการทำธุรกิจ การสูญเสียลูกค้าถือเป็นปัญหาสำคัญที่ส่งผลกระทบต่อธุรกิจทุกประเภท โดยบัตรเครดิตของธนาคารถือเป็นอีกหนึ่งธุรกิจที่ได้รับผลกระทบจากการสูญเสียลูกค้าค่อนข้างมาก เนื่องจากการเติบโตมาจากผู้ใช้บัตรเป็นหลัก ส่งผลให้ลูกค้าบัตรเครดิตมีมูลค่าสูงและสามารถสร้างรายได้ให้กับธนาคารอย่างต่อเนื่อง ธนาคารจึงจำเป็นต้องหาแนวทางและวิธีป้องกันเพื่อรักษาไม่ให้ลูกค้ายกเลิกการใช้บริการ โดยการทำนายลักษณะลูกค้าที่มีแนวโน้มจะยกเลิกการใช้บริการบัตรเครดิตเป็นแนวทางหนึ่งที่สามารถช่วยธนาคารในการแก้ไขปัญหานี้ได้ การทำนายลักษณะลูกค้าที่กำลังจะยกเลิกการใช้บริการบัตรเครดิตสามารถทำได้โดยใช้ Machine Learning Model ซึ่งสามารถวิเคราะห์ข้อมูลจำนวนมากและหาความสัมพันธ์ของข้อมูลที่ซับซ้อน ทำให้องค์กรได้รับข้อมูลเชิงลึกที่เป็นประโยชน์ในการใช้วิเคราะห์และประกอบการตัดสินใจเพื่อหาแนวทางและกลยุทธ์ที่เหมาะสมที่สุดในการรักษาและป้องกันการสูญเสียลูกค้าเพื่อรักษารายได้และเสถียรภาพขององค์กรไว้

Other Innovations

Study of using ceramic tile powder instead of cement

คณะวิศวกรรมศาสตร์

Study of using ceramic tile powder instead of cement

This study focuses on the use of ceramic tile powder as a cement replacement material in concrete at an appropriate ratio. The objective is to investigate the properties of replacing cement with tile powder and to determine the optimal mixing ratio of tile powder in cement mortar that can yield properties equivalent to or superior to conventional cement mortar. The experiment involved preparing cement mortar samples by replacing cement with two types of ceramic tile powder waste from tile manufacturing plants: waste tile powder and rectified tile powder. The mixing process was divided into two parts: Part 1 used a cement and tile powder ratio, while Part 2 used the results of the strength analysis from Part 1 to adjust the ratio accordingly. Various properties were tested, including specific gravity, normal consistency, setting time, tensile strength, and compressive strength. The results of the study revealed that replacing of cement with rectified tile powder provided the highest tensile and compressive strength, comparable to that of conventional cement mortar. Therefore, the use of ceramic tile powder as a replacement can enhance compressive strength while reducing cement usage, which has positive environmental implications by decreasing greenhouse gas emissions from cement production. Furthermore, this approach promotes the effective use of waste materials from the ceramic industry, contributing to the sustainability of the construction industry.

Read more
LUK CHOK JELLY

คณะศิลปศาสตร์

LUK CHOK JELLY

As a value-added product of locally sourced fruits in Phang Nga, stevia-sweetened jelly offers a healthy and sustainable option for consumers seeking reduced sugar intake. This product has the potential to become a popular souvenir, promoting local agriculture and boosting the regional economy.

Read more
MANAGEMENT SYSTEM FOR CHEMOTHERAPY IN CANCER HOSPITALS AND CHATBOT CONSULTATION

คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ

MANAGEMENT SYSTEM FOR CHEMOTHERAPY IN CANCER HOSPITALS AND CHATBOT CONSULTATION

The process of treating cancer patients in the chemotherapy department at Chonburi Cancer Hospital is complicated and inconvenient due to the procedure of submitting blood test results through the personal LINE application of medical staff, which hinders workflow efficiency. Therefore, the researcher has developed a cancer patient management and tracking program in the form of a web-based application and LINE LIFF (LINE Front-end Framework) application to facilitate both medical personnel and patients. The web-based application is designed for medical personnel to monitor, schedule, and collect patient data, while the LINE application is designed for patients to submit blood test results, view appointment schedules, record symptoms after chemotherapy, log their weekly weight, and access a chatbot for consultation. This system is developed based on client-server technology, which enhances data analysis efficiency and supports automated treatment planning. As a result, the cancer treatment process becomes faster, more modern, and more efficient.

Read more