KMITL Expo 2026 LogoKMITL 66th Anniversary Logo

Development of Credit Card Customer Churn Prediction Model

Abstract

This report is part of applying the knowledge gained from studying machine learning models and methods for developing a predictive model to identify customers likely to cancel their credit card services with a bank. The project was carried out during an internship at a financial institution, where the creator developed a model to predict customers likely to churn from their credit card services using real customer data through the organization's system. The focus was on building a model that can accurately predict customer churn by selecting features that are appropriate for the prediction model and the unique characteristics of the credit card industry data to ensure the highest possible accuracy and efficiency. This report also covers the integration of the model into the development of a website, which allows related departments to conveniently use the prediction model. Users can upload data for prediction and receive model results instantly. In addition, a dashboard has been created to present insights from the model's predictions, such as identifying high-risk customers likely to cancel services, as well as other important analytical information for strategic decision-making. This will help support more efficient marketing planning and customer retention efforts within the organization.

Objective

บัตรเครดิตเป็นบริการอย่างหนึ่งทางการเงิน ช่วยอำนวยความสะดวกแก่ผู้ใช้สามารถชำระค่าสินค้าและบริการโดยไม่ต้องใช้เงินสด ธนาคารทำหน้าที่เป็นตัวกลางในการชำระเงินให้กับร้านค้า และเรียกเก็บเงินจากผู้ใช้บัตรในภายหลัง บัตรเครดิตของแต่ละธนาคารจึงได้รับความนิยมอย่างรวดเร็วในประเทศไทย ส่งผลให้มีการแข่งขันสูง ธนาคารต้องพัฒนากลยุทธ์เพื่อดึงดูด และรักษาลูกค้าไว้ ในการทำธุรกิจ การสูญเสียลูกค้าถือเป็นปัญหาสำคัญที่ส่งผลกระทบต่อธุรกิจทุกประเภท โดยบัตรเครดิตของธนาคารถือเป็นอีกหนึ่งธุรกิจที่ได้รับผลกระทบจากการสูญเสียลูกค้าค่อนข้างมาก เนื่องจากการเติบโตมาจากผู้ใช้บัตรเป็นหลัก ส่งผลให้ลูกค้าบัตรเครดิตมีมูลค่าสูงและสามารถสร้างรายได้ให้กับธนาคารอย่างต่อเนื่อง ธนาคารจึงจำเป็นต้องหาแนวทางและวิธีป้องกันเพื่อรักษาไม่ให้ลูกค้ายกเลิกการใช้บริการ โดยการทำนายลักษณะลูกค้าที่มีแนวโน้มจะยกเลิกการใช้บริการบัตรเครดิตเป็นแนวทางหนึ่งที่สามารถช่วยธนาคารในการแก้ไขปัญหานี้ได้ การทำนายลักษณะลูกค้าที่กำลังจะยกเลิกการใช้บริการบัตรเครดิตสามารถทำได้โดยใช้ Machine Learning Model ซึ่งสามารถวิเคราะห์ข้อมูลจำนวนมากและหาความสัมพันธ์ของข้อมูลที่ซับซ้อน ทำให้องค์กรได้รับข้อมูลเชิงลึกที่เป็นประโยชน์ในการใช้วิเคราะห์และประกอบการตัดสินใจเพื่อหาแนวทางและกลยุทธ์ที่เหมาะสมที่สุดในการรักษาและป้องกันการสูญเสียลูกค้าเพื่อรักษารายได้และเสถียรภาพขององค์กรไว้

Other Innovations

Directing for 3D Animation “The Red Mist”

คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ

Directing for 3D Animation “The Red Mist”

The thesis artwork titled “The Red Mist” presents a narrative adapted from a short story of the same name by Assistant Professor Chatnarong Wisutkul in 2003. The story is set in a future world where people's greed and selfishness have led to a war, forcing them to rely on "breathing machines" to survive in the "red toxic mist." Phakin, a 15-year-old boy, embarks on a journey with a group of refugees. As they pass through abandoned cities, they encounter a boy without a breathing machine who has recently lost his father. Phakin decides to help him, despite objections from others. The boy tries to end his life by shutting off his breathing machine, and when Phakin intervenes to save him, he collapses from inhaling the toxic air. Witnessing Phakin's selfless act, the others are moved and join forces to save both of them. Phakin demonstrates that in difficult times, humans must cooperate and help each other rather than being divided and selfish.

Read more
LoRa Based Smart Farming Simulation for Agricultural Applications

คณะวิทยาศาสตร์

LoRa Based Smart Farming Simulation for Agricultural Applications

Developing a Smart Farming Simulation Utilizing LoRa Communication and Presenting Knowledge on LoRa Communication System Components

Read more
MANAGEMENT SYSTEM FOR CHEMOTHERAPY IN CANCER HOSPITALS AND CHATBOT CONSULTATION

คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ

MANAGEMENT SYSTEM FOR CHEMOTHERAPY IN CANCER HOSPITALS AND CHATBOT CONSULTATION

The process of treating cancer patients in the chemotherapy department at Chonburi Cancer Hospital is complicated and inconvenient due to the procedure of submitting blood test results through the personal LINE application of medical staff, which hinders workflow efficiency. Therefore, the researcher has developed a cancer patient management and tracking program in the form of a web-based application and LINE LIFF (LINE Front-end Framework) application to facilitate both medical personnel and patients. The web-based application is designed for medical personnel to monitor, schedule, and collect patient data, while the LINE application is designed for patients to submit blood test results, view appointment schedules, record symptoms after chemotherapy, log their weekly weight, and access a chatbot for consultation. This system is developed based on client-server technology, which enhances data analysis efficiency and supports automated treatment planning. As a result, the cancer treatment process becomes faster, more modern, and more efficient.

Read more