Under The National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), the Telecommunication Enforcement Bureau collects a lot of data on service quality by monitoring and controlling the quality of telecommunications services, mainly by assessing mobile network infrastructure. The NBTC used Microsoft Excel for data analysis but became ineffective and slow. We used Python programming for preparation, analysis, and data processing to address this. Raw data was obtained from the Syberiz program in CSV format, processed in Python, and displayed on a dashboard. The dashboard, developed using Power BI, meets NBTC's telecommunications quality standards. It features maps, test results, and graphical representations. This method enhances the dashboard's appearance and usability and speeds up data processing and visualization compared to Microsoft Excel. This project is primarily designed to help the Telecommunication Enforcement Bureau's operations by making data processing and display for telecommunications quality monitoring faster, more effective, and easier to use.
เนื่องจากสำนักงานดูแลกิจการโทรคมนาคม (ดท.) ของสำนักงานคณะกรรมการกิจการกระจายเสียง กิจการโทรทัศน์ และกิจการโทรคมนาคมแห่งชาติ (สำนักงาน กสทช.) มีหน้าที่กำกับดูและการควบคุมคุณภาพการให้บริการโทรคมนาคมตามมาตรากฎหมาย จึงมีการตรวจสอบคุณภาพการให้บริการโทรคมนาคมผ่านโครงข่ายโทรคมนาคมเคลื่อนที่ส่งผลให้ต้องเก็บข้อมูลของคุณภาพการให้บริการโทรคมนาคมจำนวนมหาศาล โดยโปรแกรม Microsoft Excel ซึ่งเป็นโปรแกรมหลักที่สำนักงานดูแลกิจการโทรคมนาคม (ดท.) ของสำนักงาน กสทช. ใช้ในการประมวลผลวิเคราะห์ข้อมูลในปัจจุบันนั้นประมวลผลได้ช้า ทางผู้พัฒนามีความเห็นว่าในปัจจุบันได้มีนวัตกรรมที่ดีกว่าในการใช้งานเพื่อวิเคราะห์ข้อมูล ผู้พัฒนาเลือกใช้ Python Programing ในการประมวลผล วิเคราะห์ และจัดเตรียมข้อมูล จากนั้นนำไฟล์ที่ได้ไปทำการแสดงผลในรูปแบบของหน้าจอแสดงผล (Dashboard) ซึ่งประกอบไปด้วยส่วนของ กราฟ ตารางสรุปผล และแผนที่ในการแสดงผลค่าพารามิเตอร์ต่างๆ โดยใช้โปรแกรม Power BI ในการออกแบบส่วนของการแสดงผล ส่งผลให้หน้าจอแสดงผล (Dashboard) ที่ได้นั้นมีความสวยงาม ง่ายต่อการใช้งาน และที่สำคัญคือความเร็วในการแสดงผลที่ดีกว่า Microsoft Excel โดยโครงงานได้ออกแบบเฉพาะเจาะจงเพื่อใช้งานในส่วนของสำนักงานดูแลกิจการโทรคมนาคม (ดท.) ของสำนักงาน กสทช.เท่านั้น
คณะวิทยาศาสตร์
Nowadays, automobiles are the most widely used form of transportation. This increases the risk of accidents. Therefore, car users prefer to get insurance to reduce the risk in the event of an accident. As for the insurance company, the company will be responsible for damages according to the conditions of the policy. One of the duties of a company's claims department is to procure spare parts to control costs. However, in the case of compensation, there may be erroneous operations, such as ordering the wrong parts or ordering more than necessary. Currently, insurance companies do not have a very efficient management system. This research aims to develop a system for managing and storing automobile parts for insurance companies. The system is designed to be able to track the status of spare parts from storage to disbursement. It uses barcode technology to increase accuracy and reduce errors in data recording. Such a system will help insurance companies manage spare parts systematically, reduce unnecessary costs, and increase efficiency in providing services.
คณะเทคโนโลยีการเกษตร
This research aimed 1) to study the problems and needs in the packaging design of the community enterprise group 2) to develop packaging for the community enterprise group 3) to study the satisfaction with the packaging design of the members of the Klong Dan Shrimp Paste Community Enterprise Group 3 Klong Dan Subdistrict, Bang Bo District, Samut Prakan Province, consisting of 9 members The study found that the community enterprise group faced the problem of lacking suitable packaging for souvenirs and had a need to develop packaging that is appropriate for this purpose. The packaging material selected was paper, with a rectangular shape including a handle for portability It can be folded for easy transportation and stacked for storage, while maintaining durability The packaging color used was light brown, and the label color was white The label included the following details: shrimp paste recipe, ingredients, manufacturing and expiration dates, the background of the community enterprise group, a QR code, phone number, a short story, group name, production site, as well as illustrations of the group’s location and red krill. The results of developing packaging for the community enterprise group indicated that the new packaging design increased the credibility of the product, building customer confidence in the product. Regarding the satisfaction with the packaging design among the group members, it was found that Packaging Design 1 had the highest level of satisfaction (x ̅ = 4.57, S.D. = 0.22). Among the aspects, color received the highest satisfaction score (x ̅ = 4.74, S.D. = 0.06), followed by the label (x ̅ = 4.69, S.D. = 0.10), while the lowest was the properties aspect, which was rated at a moderate level of satisfaction (x ̅ = 3.83, S.D. = 1.58), respectively.
คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ
This report is part of applying the knowledge gained from studying machine learning models and methods for developing a predictive model to identify customers likely to cancel their credit card services with a bank. The project was carried out during an internship at a financial institution, where the creator developed a model to predict customers likely to churn from their credit card services using real customer data through the organization's system. The focus was on building a model that can accurately predict customer churn by selecting features that are appropriate for the prediction model and the unique characteristics of the credit card industry data to ensure the highest possible accuracy and efficiency. This report also covers the integration of the model into the development of a website, which allows related departments to conveniently use the prediction model. Users can upload data for prediction and receive model results instantly. In addition, a dashboard has been created to present insights from the model's predictions, such as identifying high-risk customers likely to cancel services, as well as other important analytical information for strategic decision-making. This will help support more efficient marketing planning and customer retention efforts within the organization.