Currently, the issue of developmental writing disabilities in children is a matter of great importance for school-age children. Diagnosing whether a child has developmental writing disabilities relies on writing skill assessments, which are administered to those seeking diagnosis and evaluated by medical professionals or experts. However, there are still limitations in the diagnostic process, which depends heavily on expert physicians, leading to a high demand for human resources. To address this, we have developed a method for scoring writing skill assessments using image processing technology, based on existing scoring criteria. Currently, three criteria are used for scoring: writing position, article format, and copying speed. We have also created a web application to make the system more accessible and easier to use.
ปัญหาด้านภาวะพัฒนาการบกพร่องด้านการเขียนที่เกิดขึ้นในเด็กนั้น เป็นปัญหาที่ควรให้ความ สำคัญอย่างมากสำหรับเด็กในวัยเรียนรู้ เนื่องจากส่งผลกระทบต่อการพัฒนาทักษะพื้นฐานอันเป็นหัวใจ หลักของการเรียนรู้สำหรับเด็กในอนาคต เช่น ทักษะการคำนวณพื้นฐาน ทักษะด้านการสื่อสารรวม ถึงทักษะในการเข้าสังคม ซึ่งเป็นสิ่งสำคัญต่อการใช้ชีวิตของเด็กในอนาคต ถึงกระนั้นภาวะพัฒนาการ บกพร่องด้านการเขียนก็ได้รับความสนใจในการศึกษาค้นคว้าน้อยกว่าภาวะความบกพร่องในด้านอื่น ๆ เป็นอย่างมาก เนื่องจากมีความซับซ้อนจากหลากหลายปัจจัย ถึงแม้ว่าการที่ภาวะพัฒนา การบกพร่อง ด้านการเขียนมักถูกวินิจฉัยเมื่อเข้าสู่สถานศึกษา แต่ก็ยังต้องอาศัยผู้เชี่ยวชาญเฉพาะทางด้านการแพทย์ เพื่อมาชี้แนะและแนะนำแนวทางที่ถูกต้อง เพื่อเฝ้าระวังและรักษาภาวะความบกพร่องนี้ได้อย่างทัน ท่วงที ปัจจุบันภาวะพัฒนาการบกพร่องด้านการเขียนจะถูกวินิจฉัยด้วยระดับของทักษะความสามารถ ในการเขียนของผู้ที่ถูกประเมิน ซึ่งจะถูกประเมินโดยลักษณะความผิดพลาดของการเขียนที่เห็นได้อย่าง ชัดเจน เช่น การสร้างรูปแบบบทความ การจัดเรียงบรรทัดหรือรูปแบบในการสร้างตัวอักษร โดยจะ ถูกประเมินผ่านการสังเกตของมนุษย์ จึงจำเป็นที่จะต้องอาศัยผู้เชี่ยวชาญเพื่อที่จะสามารถมั่นใจได้ว่า ผลลัพธ์จากการประเมินดังกล่าวนั้นถูกต้อง จึงทำให้การวินิจฉัยภาวะพัฒนาการบกพร่องในการเขียน นั้นต้องอาศัยบุคลากรเป็นอย่างมาก และยังไม่มีอุปกรณ์ในการช่วยเหลือใด ๆ ที่จะทำให้การวินิจฉัย รวดเร็วและมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น ทางเราจึงเชื่อว่าการนำเทคโนโลยีประมวลผลภาพเข้ามาปรับใช้ในการตรวจสอบข้อผิดพลาด ใน การเขียนของเด็กโดยอาศัยเทคนิคต่าง ๆ เพื่อทำการหาปัจจัยที่เป็นตัวบ่งบอกถึงระดับทักษะใน การเขียน และนำข้อมูลดังกล่าวที่ได้จากการใช้เทคโนโลยีประมวลผลภาพ มาวิเคราะห์เพื่อทำการแบ่ง ระดับทักษะออกมาโดยเบื้องต้น เพื่อให้ผู้ที่ส่วนเกี่ยวข้องใช้เป็นส่วนหนึ่งในการพิจารณาหรือใช้สำหรับ ประกอบควบคู่ไปกับการวินิจฉัย

คณะวิศวกรรมศาสตร์
Motor control is a critical process for muscle contraction, which is initiated by nerve impulses governed by the motor cortex. This process is vital for performing activities of daily living (ADLs). Consequently, a disruption in communication between the brain and muscles, as seen in various chronic conditions and diseases, can impair bodily movement and ADLs. Evaluating the interaction between brain function and motor control is significant for the diagnosis and treatment of motor control disorders; moreover, it can contribute to the development of brain-computer interfaces (BCIs). The purpose of this study is to investigate brain activation in designed upper extremity motor control tasks in regulating the pushing force in different brain regions; and develop investigation methods to assess motor control tasks and brain activation using a robotic arm to guide upper extremity force and motor control. Eighteen healthy young adults were asked to perform upper extremity motor control tasks and recorded the hemodynamic signals. Functional Near-Infrared Spectroscopy (fNIRs) and robotic arms were used to assess brain activation and the regulation of pushing force and extremity motor control. Two types of motion, static and dynamic, move along a designated trajectory in both forward and backward directions, and three different force levels selected from a range of ADLs, including 4, 12, and 20 N, were used as force-regulating upper extremity motor control tasks. The hemodynamic responses were measured in specific regions of interest, namely the primary motor cortex (M1), premotor cortex (PMC), supplementary motor area (SMA), and prefrontal cortex (PFC). Utilizing a two-way repeated measures ANOVA with Bonferroni correction (p < 0.00625) across all regions, we observed no significant interaction effect between force levels and movement types on oxygenated hemoglobin (HbO) levels. However, in both contralateral (c) and ipsilateral (i) PFC, movement type—static versus dynamic—significantly affected brain activation. Additionally, cM1, iPFC, and PMC showed a significant effect of force level on brain activation.

คณะวิศวกรรมศาสตร์
-

คณะวิศวกรรมศาสตร์
ยานยนต์ไฟฟ้าดัดแปลง