KMITL Innovation Expo 2025 Logo

CAI for Interior Environmental Design, Kitchen Design for Residence.

Abstract

The Research aims to create Computer Assisted Instruction (CAI) on Kitchen Design for Residence for 20 undergraduate students at the Interior Environmental Design Division, School of Industrial Education and Technology, King Mongkut’s Institute of Technology Ladkrabang. This CAI is a self-learning program for Interior environmental design courses focused on kitchen design for residences. The program is designed to interact with students to create learner engagement and improve learning achievement by providing course content and end-of-chapter quizzes. The research hypothesis is CAI: Interior Environmental Design: Kitchen design for residence affects learners’ learning achievement and students' knowledge toward learning by this CAI. The Development testing (DT) with E1/E2 is the criterion for this instructional media to examine learning achievement. The research findings indicate that CAI is an effective instructional media, scoring 71.50/89.00, which meets the criteria of 80/80, demonstrating students’ learning achievement. Students achieved higher scores than before by using Computer-Assisted Instruction (CAI).

Objective

ในปัจจุบันประเทศไทยมีการพัฒนาเทคโนโลยีอย่างก้าวกระโดดเพื่อตอบสนองความต้องการของมนุษย์ในด้านต่าง ๆ ไม่เว้นแม้กระทั่งด้านการศึกษาที่จะนำเอาเทคโนโลยีเข้ามามีบทบาทสำคัญในการพัฒนามนุษย์ให้มีการเรียนที่มีประสิทธิภาพ ตรงตามทักษะแห่งศตวรรษที่ 21 หรือ 21st Century Skill และเนื่องจาก ‘ทักษะ’ ไม่ได้เป็นสิ่งที่มนุษย์สามารถสร้างขึ้นมาได้โดยง่ายเพียงแค่การนั่งฟังครูหรืออาจารย์สอนแบบบรรยายภายในห้องเพียงอย่างเดียวเท่านั้น การฝึกฝน ลงมือปฏิบัติและการค้นคว้าหาความรู้เพื่อทบทวนบทเรียนถือเป็นสิ่งสำคัญอีกอย่างหนึ่งที่จะช่วยให้มนุษย์มีทักษะเพิ่มมากขึ้น การรับเปลี่ยนรูปแบบของสื่อการสอนจากรูปแบบเดิมที่เน้นการบรรยายเนื้อหาเป็นหลักจึงถูกพัฒนาเป็นสื่อการสอนรูปบแบบดิจิตอล ซึ่งสื่อดิจิตอลนี้จำเป็นต้องประกอบด้วยบทบาทของครูผู้สอนและรูปแบบของการเรียนรู้ในห้องเรียนเพื่อถ่ายทอดเนื้อหาความรู้ไปสู่ตัวผู้เรียนได้ง่ายและรวดเร็ว บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน หมายถึง โปรแกรมคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่สามารถนำเสนอได้หลากหลายรูปแบบ เช่น ข้อความ รูปภาพ กราฟฟิก ภาพเคลื่อนไหว เสียง ฯ เป็นโปรแกรมเพื่อการจัดการเรียนการสอนโดยให้คอมพิวเตอร์เป็นสื่อกลางในการถ่ายทอดเนื้อหาความรู้ไปสู่ผู้เรียน ความสำคัญของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนนั้นเน้นการสร้างแรงจูงใจในการเรียนรู้ ดึงดูดความสนใจของผู้เรียนด้วยเทคนิคการนำเสนอด้วยกราฟฟิกต่าง ๆ ซึ่งวิธีนี้จะทำให้ผู้เรียนเกิดการเรียนรู้และเข้าใจเนื้อหาได้อย่างรวดเร็ว สามารถให้ผู้เรียนมีปฏิสัมพันธ์หรือโต้ตอบกับบทเรียนและได้รับแรงเสริมจากการได้รับข้อมูลย้อนกลับในทันที ผู้เรียนสามารถเลือกเรียนได้ตามความสนใจของตนเอง อีกทั้งยังเป็นตัวส่งเสริมให้ผู้เรียนมีความรับผิดชอบในตนเอง ควบคุมการเรียน แก้ไขปัญหาและฝึกคิดอย่างมีเหตุผล รายวิชาการออกแบบสภาพแวดล้อมภายใน 1 รหัสวิชา 03456106 ภาคเรียนที่ 2 สำหรับนักศึกษาปริญญาตรีสาขาการออกแบบสภาพแวดล้อมภายใน ภาควิชาครุศาสตร์สถาปัตยกรรมและการออกแบบ คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลดกระบัง เป็นเรื่องของการออกแบบบ้านพักอาศัย ซึ่งบ้านพักอาศัยนั้นถือเป็นหนึ่งในปัจจัยทั้ง 4 ในการดำรง ชีพ หนึ่งในส่วนประกอบที่สำคัญของบ้านพักอาศัยคือห้องครัว ซึ่งห้องครัวถือเป็นส่วนสำคัญถัดจากห้องรับแขกและห้องรับประทานอาหาร การออกแบบห้องครัวจึงมีความจำเป็นอย่างมากเพื่อออกแบบให้ ตอบสนองต่อพฤติกรรมและความต้องการของมนุษย์ให้ได้มากที่สุดโดยคำนึงถึงความสะอาดและความปลอดภัยเป็นหลัก ซึ่งการที่ผู้เรียนจะสามารถออกแบบได้มีความจำเป็นต้องเข้าใจถึงหลักการและทฤษฎีในการออกแบบห้องครัวอย่างละเอียด จากเหตุผลข้างต้นผู้วิจัยจึงได้คิดวิธีการที่จะทำให้ผู้เรียนเกิดกระบวนการเรียนรู้และเกิดความเข้าใจ ในเนื้อหาให้ได้เร็วและง่ายที่สุด โดยการจัดทำรูปแบบของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชา การออกแบบสภาพแวดล้อมภายใน 1 เรื่อง การออกแบบห้องครัวภายในบ้านพักอาศัย เพื่อผู้เรียนสามารถเรียนรู้โต้ตอบทบทวนบทเรียน สามารถประเมินผลการเรียนจากบทเรียนได้ด้วยตนเอง สามรถควบคุมเวลาในการเรียนของตนเองได้ และสามารถเรียนรู้เพิ่มเติมนอกเหนือจากในห้องเรียนได้อีกด้วย ถือเป็นการใช้เวลาว่างให้เกิดประโยชน์สูงสุด

Other Innovations

EV conversion for a pick-up truck taxi

คณะวิศวกรรมศาสตร์

EV conversion for a pick-up truck taxi

ยานยนต์ไฟฟ้าดัดแปลง

Read more
Effect of Gum Arabic Combined with Mangosteen Peel Extract (MPE) on Extending the Shelf Life of ‘Namdokmai Sithong’

คณะเทคโนโลยีการเกษตร

Effect of Gum Arabic Combined with Mangosteen Peel Extract (MPE) on Extending the Shelf Life of ‘Namdokmai Sithong’

This study aimed to evaluate the optimal edible coating formulation for 'Namdokmai Sithong' mangoes by incorporating 10% gum arabic (GA) with mangosteen peel extract (MPE) at varying concentrations (1%, 3%, and 5%), compared to a control treatment (distilled water). The coated fruits were stored at room temperature for 14 days, and their physicochemical properties were assessed. The findings indicate that the application of GA (10%) combined with MPE effectively mitigated color changes in mango flesh, suppressed disease incidence, and preserved fruit firmness. Additionally, the coating significantly delayed alterations in total soluble solids (TSS), titratable acidity (TA), vitamin C content, carotenoid levels, and phenolic compounds. Among the tested formulations, GA (10%) + MPE (1%) exhibited the highest efficacy in extending shelf life, maintaining fruit quality, and enhancing surface gloss.

Read more
THE BRAIN ACTIVATION ON UPPER EXTREMITY MOTOR CONTROL TASKS IN DIFFERENT FORCES LEVELS

คณะวิศวกรรมศาสตร์

THE BRAIN ACTIVATION ON UPPER EXTREMITY MOTOR CONTROL TASKS IN DIFFERENT FORCES LEVELS

Motor control is a critical process for muscle contraction, which is initiated by nerve impulses governed by the motor cortex. This process is vital for performing activities of daily living (ADLs). Consequently, a disruption in communication between the brain and muscles, as seen in various chronic conditions and diseases, can impair bodily movement and ADLs. Evaluating the interaction between brain function and motor control is significant for the diagnosis and treatment of motor control disorders; moreover, it can contribute to the development of brain-computer interfaces (BCIs). The purpose of this study is to investigate brain activation in designed upper extremity motor control tasks in regulating the pushing force in different brain regions; and develop investigation methods to assess motor control tasks and brain activation using a robotic arm to guide upper extremity force and motor control. Eighteen healthy young adults were asked to perform upper extremity motor control tasks and recorded the hemodynamic signals. Functional Near-Infrared Spectroscopy (fNIRs) and robotic arms were used to assess brain activation and the regulation of pushing force and extremity motor control. Two types of motion, static and dynamic, move along a designated trajectory in both forward and backward directions, and three different force levels selected from a range of ADLs, including 4, 12, and 20 N, were used as force-regulating upper extremity motor control tasks. The hemodynamic responses were measured in specific regions of interest, namely the primary motor cortex (M1), premotor cortex (PMC), supplementary motor area (SMA), and prefrontal cortex (PFC). Utilizing a two-way repeated measures ANOVA with Bonferroni correction (p < 0.00625) across all regions, we observed no significant interaction effect between force levels and movement types on oxygenated hemoglobin (HbO) levels. However, in both contralateral (c) and ipsilateral (i) PFC, movement type—static versus dynamic—significantly affected brain activation. Additionally, cM1, iPFC, and PMC showed a significant effect of force level on brain activation.

Read more