KMITL Innovation Expo 2025 Logo

Café Customer Classification and Behavioral Analysis

Abstract

In a highly competitive business, understanding customers is crucial for an organization to determine its success. Effective marketing is not just about offering good products, promotions, or services; it also requires strategies to reach and build strong relationships with customer groups. Segmenting customers is one method that helps businesses deeply understand the needs and behaviors of the customers who use their services In this internship, the objective is to understand the behavior of customers purchasing coffee and tea at a large cafe group by analyzing stored customer data. As a result of this process, customer groups purchasing coffee and tea were segmented using Naive Bayes, Random Forest, and Deep Learning techniques to compare the accuracy and suitability of different Machine Learning methods, and the insights gained from this analysis can be for further development in analyzing other data set in the future

Objective

กาแฟและชา เป็นเครื่องดื่มที่ได้รับความนิยมอย่างมาก ทั้งชาและกาแฟมีประโยชน์ต่อสุขภาพ ใช้ดื่มเพื่อผ่อนคลาย ชาเป็นเครื่องดื่มที่ทำให้ผ่อนคลายจากการทำกิจกรรมมาทั้งวัน ในขณะเดียวกัน กาแฟเป็นตัวช่วยเพิ่มพลังงาน และพลังสมองก่อนที่จะทำกิจวัตรใดๆ อีกทั้งยังเป็นตัวเชื่อมความสัมพันธ์ระหว่างมนุษย์ ดังนั้น การมองหาร้านกาแฟที่มีเครื่องดื่มที่เข้มข้น สินค้าที่หลากหลาย ยังต้องมีพื้นที่สังสรรค์ พบประผู้คน ซึ่งในนั้นก็คือ ร้านกาแฟพันธุ์ไทย ซึ่งเป็นแบรนด์กาแฟ ที่มีทั้งเครื่องดื่ม ขนมปัง เบเกอรี่ และอาหารหลากหลาย ทำให้มีกลุ่มลูกค้าที่เข้ามาใช้บริการเป็นจำนวนมาก และลักษณะการซื้อเครื่องดื่มและสินค้าที่แตกต่างกัน จากเหตุผลดังกล่าว ทำให้ทีมธุรกิจอัจฉริยะ (Business Intelligence - BI) กลุ่มธุรกิจอาหารและเครื่องดื่ม มีความสนใจที่จะจัดกลุ่มลูกค้าของร้านกาแฟพันธุ์ไทย ข้าพเจ้าจึงมีแนวคิดที่จะจำแนกและวิเคราะห์พฤติกรรมลูกค้า แบ่งออกเป็น 3 กลุ่ม ได้แก่ ลูกค้าที่ซื้อเครื่องดื่มประเภทกาแฟเป็นประจำ ลูกค้าที่ซื้อเครื่องดื่มประเภทชา และลูกค้าที่ซื้อเครื่องดื่มทั้งชาและกาแฟ โดยการใช้ Naive Bayes, Random Forest, Deep Learning เปรียบเทียบเทคนิค ที่มีความแม่นยำและเหมาะสม เพื่อนำข้อมูลที่วิเคราะห์ได้ไปใช้ประโยชน์ต่อไป

Other Innovations

Electrochemical Synthesis of Drug Molecules

คณะวิทยาศาสตร์

Electrochemical Synthesis of Drug Molecules

The synthesis using electrons as reagents instead of oxidants is a method for synthesizing drug molecules in a way that reduces the use of chemicals, thereby minimizing environmental pollution.

Read more
EV conversion for a pick-up truck taxi

คณะวิศวกรรมศาสตร์

EV conversion for a pick-up truck taxi

ยานยนต์ไฟฟ้าดัดแปลง

Read more
Efficacy of mangosteen (Garcinia mangostana) peel hot water extract against Aeromonas hydrophila infection of seabass fingerling (Lates calcarifer)

คณะเทคโนโลยีการเกษตร

Efficacy of mangosteen (Garcinia mangostana) peel hot water extract against Aeromonas hydrophila infection of seabass fingerling (Lates calcarifer)

Mangosteen peel (Garcinia mangostana Linn.) extract using hot water (MPE) has been shown to have antibacterial potential in freshwater sea bass (Lates calcarifer) larvae infected with Aeromonas hydrophila. In vitro studies showed that MPE has a minimum inhibitory concentration (MIC) of 25 ppm and a minimum bactericidal concentration (MBC) of 25 ppm. In vivo, sea bass larvae were immersed in various concentrations of MPE at 0 ppm (control), 20 ppm, 40 ppm and 60 ppm, respectively, for 7 days with A. hydrophila. The results showed that the MPE-treated group had a higher survival rate compared to the control group. Hematological parameters showed that the MPE-treated group had significantly increased red blood cell (RBC), white blood cell (WBC) and hemoglobin (Hb) concentrations compared to the control group. In addition, the water quality parameters were not significantly different, except for ammonia concentration, with MPE having an ammonia concentration of 60 ppm being the lowest. All results can indicate that MPE can improve the antibacterial potential and the culture potential of sea bass larvae.

Read more