Parking space shortages in urban areas contribute to traffic congestion, inefficient land use, and environmental challenges. Automated Parking Systems (APS) provide an innovative solution by optimizing space utilization, reducing search times, and minimizing carbon emissions. This research investigates key factors influencing user adoption of APS technology using the UTAUT2 framework, focusing on variables such as Performance Expectancy, Effort Expectancy, Social Influence, Trust in Technology, and Environmental Consciousness. The APS Evolution project presents a smart parking solution that enhances efficiency, minimizes environmental impact, and improves user experience in urban settings. The initiative emphasizes technology-driven urban mobility and sustainable parking management to align with the evolving needs of modern cities.
ในยุคของการขยายตัวของเมือง (Urbanization) ที่เกิดขึ้นอย่างรวดเร็ว ปัญหาพื้นที่จอดรถไม่เพียงพอในเขตเมืองได้กลายเป็นความท้าทายสำคัญ ซึ่งส่งผลต่อทั้ง ความแออัดของจราจร และ การเพิ่มขึ้นของมลพิษทางอากาศ จากการวนหาที่จอดรถ ระบบ ลิฟต์จอดรถอัตโนมัติ (Automated Parking System: APS) เป็นนวัตกรรมที่ตอบโจทย์การใช้พื้นที่อย่างมีประสิทธิภาพ เนื่องจากสามารถเพิ่มจำนวนที่จอดรถได้ในพื้นที่จำกัด ลดการใช้พลังงาน และช่วยลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจก (Greenhouse Gas Emissions) อย่างไรก็ตาม แม้เทคโนโลยีนี้จะมีศักยภาพสูง แต่การยอมรับจากผู้ใช้งาน (User Adoption) ยังคงเป็นประเด็นสำคัญที่ต้องผลักดัน การนำเสนอและสาธิตการทำงานของ APS ในงาน KMITL EXPO จึงมีเป้าหมายเพื่อ ส่งเสริมความเชื่อมั่นในเทคโนโลยี (Trust in Technology) และสร้างความตระหนักรู้ถึง ประโยชน์เชิงสิ่งแวดล้อม (Environmental Consciousness) ของระบบจอดรถอัตโนมัตินี้ และแม้ว่าเทคโนโลยีลิฟต์จอดรถอัตโนมัติจะมีข้อดีที่ชัดเจน แต่ พฤติกรรมการยอมรับเทคโนโลยี (Behavioral Intention) ยังคงขึ้นอยู่กับหลายปัจจัย เช่น ความคาดหวังว่าระบบจะช่วยให้ชีวิตสะดวกขึ้น (Performance Expectancy), ความคุ้มค่าในแง่ต้นทุนและประโยชน์ที่ได้รับ (Price Value) รวมถึงความตระหนักในบทบาทของเทคโนโลยีต่อการลดผลกระทบสิ่งแวดล้อม (Environmental Consciousness) โครงการนี้จึงมุ่งเน้นการวิเคราะห์ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้ระบบ APS ผ่านกรอบแนวคิด UTAUT2 (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2) ข้อมูลที่ได้จะช่วยให้เข้าใจถึง ความต้องการและความคาดหวังของผู้ใช้ ซึ่งสามารถนำไปปรับปรุงและพัฒนานวัตกรรมนี้ให้ตอบโจทย์ได้ดียิ่งขึ้น
วิทยาลัยนวัตกรรมการผลิตขั้นสูง
This research presents a Wilkinson power divider using a common inductor. The lumped topology uses the inherently inductive loss of the inductor as a part of the design, so the conventional resistor for high isolation can be omitted. Therefore, low-loss and high-isolation performances of the compact circuit were achieved. The proposed 2.5-GHz divider was implemented on a silicon-based integrated passive device process. Measurement of the prototype chip had a reflection coefficient below 18 dB at all ports, an insertion loss of 0.5 dB and isolation above 28 dB. The chip size is merely 0.011 wavelength x 0.019 wavelength.
คณะวิศวกรรมศาสตร์
The railway brake system usually uses compressed air brake system which uses high-pressure air to press the brake shoe on the surface of the wheel to reduce the speed of the train. Repeated friction generates heat at the contact surface, increasing thermal stress on the cast iron brake shoe. The purpose of this study is to investigate the thermal stress on a prototype of cast iron brake shoe using the finite element method compare the analytical results to the actual brake shoe and redesign a brake shoe prototype to reduce thermal stress. Based on the results of the thermal stress study using the finite element method, it has shown that the location of the thermal stress on the prototype brake shoe according to the location of the crack on the real brake shoe. The brake shoe's design which includes single notch in the center of brake shoe which is can help to reduce thermal stress. The results from this study should be validated with the results from the field test to evaluate both of thermal distribution and braking efficiency in term of braking distances as well.
วิทยาลัยนวัตกรรมการผลิตขั้นสูง
The offline evaluation system for Thai-language large language models (LLMs) is designed to enable experts to efficiently test and assess various LLMs without relying on external services. This enhances the flexibility in selecting LLMs that best suit organizational needs or expert systems (ES). The system operates on personal computers, ensuring data security by eliminating concerns about external data storage. Additionally, it supports model testing and development using Retrieval-Augmented Generation (RAG), allowing access to domain-specific knowledge for accurate, energy-efficient processing. This ensures that the models can perform optimally and effectively meet the demands of organizations and expert systems.