KMITL Innovation Expo 2025 Logo

Study on parameters in bamboo charcoal production process affecting on kiln efficiency and quality of charcoal in furnace prototype comparing with industrial furnace

Abstract

-

Objective

ไผ่ถือเป็นพืชเศรษฐกิจชนิดหนึ่งที่ทางภาครัฐเร่งส่งเสริมให้ปลูกเป็นพืชเศรษฐกิจหลัก จึงมีการพัฒนาเทคโนโลยีการผลิต มารองรับการขยายตัวของอุตสาหกรรมไผ่ การแปรรูปที่สามารถเพิ่มมูลค่าของลำไม้ไผ่ได้มากกว่าการขายไผ่สด คือ การแปรรูปไม้ไผ่เป็นถ่านไม้ไผ่ ที่สามารถนำไปใช้ประโยชน์ได้หลากหลายมากขึ้น เช่น เป็นเชื้อเพลิงสำหรับหุงต้มอาหารใน และการใช้ถ่านในด้านการเกษตร ปัจจุบันมีเทคโนโลยีการเผาถ่านที่หลากหลาย ทั้งแบบใช้ในครัวเรือนและในอุตสาหกรรม เตาแต่ละประเภทมีข้อดีและข้อเสียแตกต่างกันไป ซึ่งเตาที่ใช้ในประเทศไทยทั่วไปสามารถทำงานได้ แต่คุณภาพของถ่านที่ได้ในแต่ละครั้งไม่แน่นอน ซึ่งเตาเผาในระดับอุตสาหกรรมของต่างประเทศสามารถควบคุมการทำงานได้ ทำให้ถ่านที่ได้มีคุณภาพค่อนข้างคงที่ สร้างมูลค่าทางการตลาดได้สูง การควบคุมกระบวนการการผลิตให้เหมาะสม มีผลต่อคุณภาพและร้อยละผลผลิตของถ่าน ดังนั้นการศึกษาตัวแปรในการออกแบบเตา และควบคุมกระบวนการการผลิตได้อย่างเหมาะสม เพื่อให้เตาในระดับครัวเรือนสามารถทำงานได้ดียิ่งขึ้นจึงมีความสำคัญ และสามารถขยายผลต่อไปยังด้านอุตสาหกรรมได้ในอนาคต การศึกษานี้จึงมุ่งเน้นการวิเคราะห์ตัวแปรที่มีผลต่อคุณภาพของถ่ายไม้ไผ่ในกระบวนการผลิต โดยเปรียบเทียบเตาเผาต้นแบบกับเตาเผาที่ใช้ในระดับอุตสาหกรรม เพื่อให้ได้เตาเผาที่สามารถควบคุมกระบวนการผลิตได้อย่างมีประสิทธิภาพ สามารถนำไปประยุกต์ใช้และถ่ายทอดสู่ภาคอุตสาหกรรม อีกทั้งยังเป็นองค์ความรู้ที่สามารถนำไปประยุกต์ใช้ในเชิงวิชาการ และพัฒนาเป็นเครื่องมือที่ นำไปสู่การสร้างรายได้ที่ยั่งยืนแก่ชุมชนต่อไป

Other Innovations

CFD—Assisted Expert System for N2-Controlled Atmosphere Process of Rice Storage Silos

วิทยาลัยนวัตกรรมการผลิตขั้นสูง

CFD—Assisted Expert System for N2-Controlled Atmosphere Process of Rice Storage Silos

Since organic rice storage silos were faced with an insect problem, an owner solved this problem using the expert system (ES) in the controlled atmosphere process (CAP) under the required standard, fumigating insects with an N2, reducing O2 concentration to less than 2% for 21 days. This article presents the computational fluid dynamics (CFD) assisted ES successfully solved this problem. First, CFD was employed to determine the gas flow pattern, O2 concentration, proper operating conditions, and a correction factor (K) of silos. As expected, CFD results were consistent with the experimental results and theory, assuring the CFD’s credibility. Significantly, CFD results revealed that the ES controlled N2 distribution throughout the silos and effectively reduced O2 concentration to meet the requirement. Next, the ES was developed based on the inference engine assisted by CFD results and the sweep-through purging principle, and it was implemented in the CAP. Last, the experiments evaluated CAP’s efficacy in controlling O2 concentration and insect extermination in the actual silos. The experimental results and owner’s feedback confirmed the excellent efficacy of ES implementation; therefore, the CAP is effective and practical. The novel aspect of this research is a CFD methodology to create the inference engine and the ES.

Read more
A smart child manikin for CPR training

วิทยาลัยนวัตกรรมการผลิตขั้นสูง

A smart child manikin for CPR training

A child manikin for Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) training includes the trachea mechanism, neck mechanism, lung mechanism, heart pump mechanism, artificial skin, and sensor system. All components work together to function similar to a real child. It can be used to practice heart pumping and resuscitation. The manikin has been designed and verified by resuscitation experts. It has a system to evaluate the accuracy of the training and display the results on the computer for real-time monitoring.

Read more
Educational game about Ancient Egyptian civilization

คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ

Educational game about Ancient Egyptian civilization

The project of game development to educate about Egyptian civilization This is intended to be a game to promote learning about ancient Egyptian civilization. The original learning may feel boring. Do not attract the attention of learners Therefore saw the presentation in the form of a game on virtual reality technology that inserts knowledge history With the aim of making learning more interesting The organizers can choose to use Unreal Engine 5.1 (Unreal Engine 5.1) and Oculus Quest II (Oculus Quest2) to develop. Within the game, players must find a way to escape from this room within the specified period of solving puzzles in various forms such as statues, traps, etc. In order to solve puzzles and leave this room, players must collect all the information inside the room. In addition, the game shows the life of the player and when the player cannot solve the puzzle correctly.

Read more