KMITL Innovation Expo 2025 Logo

Design Electric Tuk-Tuk for the Development of New Automotive Technology

Abstract

This project aims to design and develop an electric tuk-tuk by converting the traditional combustion engine system to an electric system, supporting the reduction of air pollution and promoting sustainable automotive technology. The electric tuk-tuk is designed using a BLDC electric motor and a control system specifically adapted for the unique driving style of three-wheeled vehicles in Thailand. The study considers suitable energy systems and includes interviews with traditional tuk-tuk drivers to ensure the vehicle meets everyday usability needs. The findings suggest that adopting electric tuk-tuks not only reduces emissions and PM2.5 particulate matter but also enhances an eco-friendly image for Thailand’s tourism sector while supporting domestic innovation and economic growth.

Objective

ในช่วงไม่กี่ทศวรรษที่ผ่านมาปัญหาสิ่งแวดล้อมได้รับความสนใจอย่างมากจากทั่วโลก โดยเฉพาะในประเทศไทยที่เผชิญกับปัญหามลพิษทางอากาศอย่างรุนแรง ซึ่งเป็นหนึ่งในวิกฤตสำคัญของเมืองใหญ่เช่นกรุงเทพฯ ที่ค่าฝุ่น PM2.5 สูงถึง 27.4ไมโครกรัมต่อลูกบาศก์เมตร หรือเกินมาตรฐานขององค์การอนามัยโลก (WHO) ถึง 5 เท่า สาเหตุหลักของปัญหานี้มาจากยานพาหนะที่ใช้เครื่องยนต์สันดาปภายใน(ICE) โดยเฉพาะในยานพาหนะที่ใช้เชื้อเพลิงฟอสซิลซึ่งปล่อยทั้งก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์(CO2) คาร์บอนมอนอกไซด์ (CO) และฝุ่น PM2.5 ซึ่งล้วนแต่ส่งผลกระทบต่อคุณภาพอากาศและสุขภาพของประชาชนรถตุ๊กตุ๊กซึ่งเป็นเอกลักษณ์ของไทยและเป็นที่นิยมในหมู่นักท่องเที่ยวเป็นอีกหนึ่งยานพาหนะที่ใช้งานมาอย่างยาวนานและมักใช้เครื่องยนต์สันดาปที่มีประสิทธิภาพต่ำ ทำให้ปล่อยมลพิษสูงกว่ายานพาหนะที่ใช้เทคโนโลยีใหม่ ดังนั้นการพัฒนารถตุ๊กตุ๊กไฟฟ้าจึงมีความสำคัญเพื่อลดการปล่อยมลพิษ ควบคู่ไปกับการรักษาเอกลักษณ์ของไทยให้คงอยู่ การเปลี่ยนรถตุ๊กตุ๊กจากเครื่องยนต์สันดาปเป็นรถไฟฟ้าจะช่วยลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกได้อย่างมาก โดยหากตุ๊กตุ๊กเปลี่ยนมาเป็นรถไฟฟ้าจะลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกจากเดิม 6.2 ตันต่อปีเหลือเพียง2 ตันต่อปี หรือคิดเป็นการลดลงถึง 67% ซึ่งสอดคล้องกับนโยบายของรัฐบาลไทยที่ตั้งเป้าลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกให้ได้ 20-25% ภายในปี 2573 ตามข้อตกลงปารีส (Paris Agreement) นอกจากนี้รถตุ๊กตุ๊กไฟฟ้ายังมีค่าใช้จ่ายในการบำรุงรักษาต่ำกว่ารถที่ใช้เครื่องยนต์เชื้อเพลิง เพราะไม่มีเครื่องยนต์สันดาปที่ซับซ้อนช่วยให้เจ้าของรถประหยัดค่าใช้จ่ายในระยะยาว อีกทั้งยังช่วยเสริมสร้างภาพลักษณ์ด้านสิ่งแวดล้อมให้แก่ประเทศไทย สนับสนุนการท่องเที่ยวที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม และเพิ่มโอกาสในการพัฒนาเทคโนโลยีในประเทศซึ่งนอกจากจะเป็นการรักษาสิ่งแวดล้อมแล้วยังสร้างโอกาสใหม่ๆในด้านเศรษฐกิจและการท่องเที่ยวอย่างยั่งยืน

Other Innovations

3D Soundscape Healing: The L-R Beat Exploration in Binaural Beats Therapy

วิทยาลัยวิศวกรรมสังคีต

3D Soundscape Healing: The L-R Beat Exploration in Binaural Beats Therapy

This project explores the therapeutic potential of binaural beats within a 3D soundscape environment, focusing on the effects of left-right (L-R) beating sound positioning. Using Dolby Atmos technology to create immersive auditory experiences, the research aims to investigate how varying spatial beating sound placements in binaural beat therapy influence mental and emotional healing. Binaural beats, a form of auditory brainwave entrainment, have been shown to promote relaxation, reduce anxiety, and enhance cognitive performance. However, there has been limited exploration of how spatial sound technologies, like Dolby Atmos, can enhance the efficacy of these therapies. This study examines how different beating L-R configurations in a 3D soundscape impact the listener’s perception and therapeutic outcomes. Participants will experience binaural beat sessions in various beating L-R orientations, and physiological and psychological measures, such as heart rate variability and self-reported relaxation levels, will be assessed. The results are expected to provide new insights into the interaction between spatial audio environments and sound-based therapies, potentially improving sound therapy practices by leveraging advanced audio technologies.

Read more
Spray System of Plant Essential Oil Emulsion for Reducing PM2.5

คณะเทคโนโลยีการเกษตร

Spray System of Plant Essential Oil Emulsion for Reducing PM2.5

The extreme weathers according to PM 2.5 is a global problem with out any borders. This pollutant can directly attack human health. The objective of the study was aimed to develop medicinal plant essential oil emulsions in order to use to decrease PM 2.5 based on chemical characterization of water-soluble anions and cations. A mount of 31 medicinal plant essential oil emulsions were prepared and then initially careened and tested for their efficiency in reducing PM 2.5 under test chamber by spraying method. It was found that spraying for 1 hr with kaffir lime essential oil emulsion at 0.025% concentration could reduce PM 2.5 obtained from engine exhaust pipe effectively when PM 2.5 of 24.7 µg/m3 was detected within 6 hrs, followed by kaffir lime essential oil emulsion at 0.05% and Eucalyptus essential oil emulsion at 0.05% and 0.025% concentration resulting in 27.3, 30.0 and 95.3 µg/m3, respectively. Whereas, water (blank) and control group (water and carboxymethylcellulose, CMC 0.2%) showed high revels of PM 2.5 with 126.4 and 157.3 µg/m3, respectively. This kaffir lime essential oil emulsion at 0.025% concentration showed 3-6 time decline of PM 2.5 upward 2 hrs compared with control group. Field experiment was performed at 3 Bangkok parks, namely, Suantaweewanarom, Suanbankharepirom and Suanthonbureerom. There were many factors affecting the decline of PM 2.5 caused by this essential oil emulsion, particularly, the windy as well as temperature and humidity. PM 2.5 level tended to be decreased after the beginning of spraying. In general, PM 2.5 levels appeared at those 3 parks were decreased rapidly within 1 hr as by average of 21.8 (7.7-27.3) µg/m3, Whereas, decline of only 6.4 (5.0-8.0) µg/m3 was observed in control (water). Incase of calm wind, (10-20 km/hr) this plant essential oil emulsion could even reduce PM 2.5 at 37.0-44.0 µg/m3 and reached to 13.5-16.5 µg/m3 within 3 hrs. As high level of PM 2.5 as 98.0-101.0 µg/m3 , it could reduce PM 2.5 to be an average of 23.0-26.5 µg/m3 within 3 hrs, Whereas, the use of water performed low capacity of PM 2.5 reduction found with only 31.0-40.0 µg/m3. However, windy condition (15-35 km/hr), the efficacy of this essential oil emulsion seem to be lower but tended to work better than using water alone

Read more
A study and design of PM collector using electrostatic precipitation for PM source analysis

คณะวิศวกรรมศาสตร์

A study and design of PM collector using electrostatic precipitation for PM source analysis

During the recent years, PM2.5 concentration is rising above the safety exposure limit in Thailand. PM2.5 could have originated from various sources such as exhaust fumes, open air burning, wildfire, etc. This concludes that all cities or places would have different PM source contributions. Most studies regarding the PM source findings were done based on chemical analysis. Our research team would like to predict the PM sources physically by nanostructures analysis. These methods would require the PM dust to be collected in a limited amount of time and dry. The use of paper filters may cause contamination from filter material which may cause errors in result evaluation. Our team suggests using Electrostatic Precipitator (ESP) where electrostatics is used to capture PM dust. This research mainly focuses on designing and building the ESP system for PM collection whereas the requirement is to collect at least 100 mg of PM dust within 1 day which would be adequate for nanostructure analysis. The study revealed that the customized ESP system could achieve of up to 80% collecting efficiency (which is more than the commercial ESP that we previously used), there’s a also a parametric study of relationships between flow velocity and collecting efficiency where collecting efficiency is inversely proportional to flow velocity. The suggested air velocity is not to exceed 2 m/s. However, there’re still more room for improvement of the ESP system for PM collection such as the convenience of PM collection process which resulted from the ESP construction geometry and sizes.

Read more