KMITL Innovation Expo 2025 Logo

Design Electric Tuk-Tuk for the Development of New Automotive Technology

Abstract

This project aims to design and develop an electric tuk-tuk by converting the traditional combustion engine system to an electric system, supporting the reduction of air pollution and promoting sustainable automotive technology. The electric tuk-tuk is designed using a BLDC electric motor and a control system specifically adapted for the unique driving style of three-wheeled vehicles in Thailand. The study considers suitable energy systems and includes interviews with traditional tuk-tuk drivers to ensure the vehicle meets everyday usability needs. The findings suggest that adopting electric tuk-tuks not only reduces emissions and PM2.5 particulate matter but also enhances an eco-friendly image for Thailand’s tourism sector while supporting domestic innovation and economic growth.

Objective

ในช่วงไม่กี่ทศวรรษที่ผ่านมาปัญหาสิ่งแวดล้อมได้รับความสนใจอย่างมากจากทั่วโลก โดยเฉพาะในประเทศไทยที่เผชิญกับปัญหามลพิษทางอากาศอย่างรุนแรง ซึ่งเป็นหนึ่งในวิกฤตสำคัญของเมืองใหญ่เช่นกรุงเทพฯ ที่ค่าฝุ่น PM2.5 สูงถึง 27.4ไมโครกรัมต่อลูกบาศก์เมตร หรือเกินมาตรฐานขององค์การอนามัยโลก (WHO) ถึง 5 เท่า สาเหตุหลักของปัญหานี้มาจากยานพาหนะที่ใช้เครื่องยนต์สันดาปภายใน(ICE) โดยเฉพาะในยานพาหนะที่ใช้เชื้อเพลิงฟอสซิลซึ่งปล่อยทั้งก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์(CO2) คาร์บอนมอนอกไซด์ (CO) และฝุ่น PM2.5 ซึ่งล้วนแต่ส่งผลกระทบต่อคุณภาพอากาศและสุขภาพของประชาชนรถตุ๊กตุ๊กซึ่งเป็นเอกลักษณ์ของไทยและเป็นที่นิยมในหมู่นักท่องเที่ยวเป็นอีกหนึ่งยานพาหนะที่ใช้งานมาอย่างยาวนานและมักใช้เครื่องยนต์สันดาปที่มีประสิทธิภาพต่ำ ทำให้ปล่อยมลพิษสูงกว่ายานพาหนะที่ใช้เทคโนโลยีใหม่ ดังนั้นการพัฒนารถตุ๊กตุ๊กไฟฟ้าจึงมีความสำคัญเพื่อลดการปล่อยมลพิษ ควบคู่ไปกับการรักษาเอกลักษณ์ของไทยให้คงอยู่ การเปลี่ยนรถตุ๊กตุ๊กจากเครื่องยนต์สันดาปเป็นรถไฟฟ้าจะช่วยลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกได้อย่างมาก โดยหากตุ๊กตุ๊กเปลี่ยนมาเป็นรถไฟฟ้าจะลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกจากเดิม 6.2 ตันต่อปีเหลือเพียง2 ตันต่อปี หรือคิดเป็นการลดลงถึง 67% ซึ่งสอดคล้องกับนโยบายของรัฐบาลไทยที่ตั้งเป้าลดการปล่อยก๊าซเรือนกระจกให้ได้ 20-25% ภายในปี 2573 ตามข้อตกลงปารีส (Paris Agreement) นอกจากนี้รถตุ๊กตุ๊กไฟฟ้ายังมีค่าใช้จ่ายในการบำรุงรักษาต่ำกว่ารถที่ใช้เครื่องยนต์เชื้อเพลิง เพราะไม่มีเครื่องยนต์สันดาปที่ซับซ้อนช่วยให้เจ้าของรถประหยัดค่าใช้จ่ายในระยะยาว อีกทั้งยังช่วยเสริมสร้างภาพลักษณ์ด้านสิ่งแวดล้อมให้แก่ประเทศไทย สนับสนุนการท่องเที่ยวที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม และเพิ่มโอกาสในการพัฒนาเทคโนโลยีในประเทศซึ่งนอกจากจะเป็นการรักษาสิ่งแวดล้อมแล้วยังสร้างโอกาสใหม่ๆในด้านเศรษฐกิจและการท่องเที่ยวอย่างยั่งยืน

Other Innovations

Development of tea from longan peels and seeds

คณะบริหารธุรกิจ

Development of tea from longan peels and seeds

This research aimed to develop the mixed tea from longan peels and seeds. Population studied were longan farmers who planted longan and preserved the longan product in Ampur Wang Nam Yen, Sa Kaeo Province. From the results, it was found that from By-product in the production of dehydrated longan, longan peels and seeds, which can be processed into ready-to-drink powdered tea. This not only helps reduce waste from the production process but also contributes to generating additional income from these by-products.

Read more
LUK CHOK JELLY

คณะศิลปศาสตร์

LUK CHOK JELLY

As a value-added product of locally sourced fruits in Phang Nga, stevia-sweetened jelly offers a healthy and sustainable option for consumers seeking reduced sugar intake. This product has the potential to become a popular souvenir, promoting local agriculture and boosting the regional economy.

Read more
Characteristics and nutrition values of cereal bar fortified with Asian sea bass bone bio-calcium powder.

คณะอุตสาหกรรมอาหาร

Characteristics and nutrition values of cereal bar fortified with Asian sea bass bone bio-calcium powder.

Bio-calcium powders were extracted from Asian sea bass bone by heat-treated alkaline with fat removal and bleaching supplementary method. Cereal bars (CBs) were fortified with produced bio-calcium at 3 levels: (1) increased calcium (IS-Ca; calcium ≥10% Thai RDI), (2) good source of calcium (GS-Ca; calcium ≥15% Thai RDI), and (3) high calcium (H-Ca; calcium ≥30% Thai RDI) which were consistent with the notification of the Ministry of Public Health, Thailand: No. 445; Nutrition claim issued in B.E. 2023. Moisture content, water activity, color, calcium content and FTIR analysis of bio-calcium powders were measured. Dimension, color, water activity, pH and texture of fortified CBs were determined. Produced bio-calcium could be classified as a dried food with light yellow-white color. Calcium contents in bio-calcium powder was 23.4% (w/w). Dimension, weight and color except b* and ΔE* values of fortified CBs were not different (P > 0.05) from those of the control. Fortifying of bio-calcium resulted in harder texture CBs. An increase of fortified bio-calcium amounts decreased carbohydrate and fat but increased of protein, ash and calcium in the fortified CBs. Shelf life of CBs was to be shorten by fortification of bio-calcium powder because of the increment of moisture, water activity and pH. Yield of bio-calcium production was 40.30%. Production cost of bio-calcium was approximately 7,416 Bth/kg while cost of fortified CBs increased almost 2-3 times compared to the control. Calcium contents in IS-Ca (921.12 mg/100g), GS-Ca (1,287.10 mg/100g) and H-Ca (2,639.70 mg/100g) cereal bars could be claimed as increased calcium, good source of calcium and high calcium, respectively. In conclusion, production of cereal bar fortified with Asian sea bass bone bio-calcium powder as a fortified food was possible. However, checking the remained hazardous reagents in bio-calcium powder must be carried out before using in food products and analysis of calcium bioavailability, sensory acceptance and shelf life of the developed products should be determined in further studies.

Read more