KMITL Innovation Expo 2025 Logo

Croponomy

Abstract

The project "30 Days Harvest" is inspired by the significant role agriculture plays in human society, particularly in providing food for consumption. However, farmers often face numerous challenges arising from environmental issues. The developers chose to highlight these problems through the creation of 30 Days Harvest, aiming to raise awareness among players about the impacts that farmers must endure, while still ensuring the game is enjoyable. The game also offers players the opportunity to think critically and devise strategies to deal with various challenges on their own. When the game starts, players take on the role of a farmer who must manage their farm to harvest the highest yield possible. The produce can be used to prepare meals or sold to customers within a limited timeframe. The goal of the game focuses on maximizing profits, which requires careful planning and analysis to overcome environmental obstacles. Additionally, players must ensure that their agricultural production is sufficient for food preparation. Along the way, they will also learn about the environmental impacts affecting agriculture.

Objective

การทำความเข้าใจหลักเศรษฐศาสตร์พื้นฐาน ได้แก่ อุปสงค์ (Demand) อุปทาน (Supply) และกลยุทธ์การตั้งราคา มีความสำคัญอย่างยิ่งเนื่องจากในยุคปัจจุบันเป็นยุคที่วัยรุ่นเริ่มหันมาสนใจการทำธุรกิจส่วนตัวมากขึ้น รวมถึงการที่เทคโนโลยีมีความก้าวหน้ามากขึ้น ส่งผลให้ผู้คนสามารถเข้าถึงสินค้าในหลากหลายรูปแบบมากขึ้น ดังนั้นแล้วการเรียนรู้หลักเศรษฐศาสตร์พื้นฐาน จะมีผลต่อการตัดสินใจทางธุรกิจ ทำให้สามารถวางแผนธุรกิจได้อย่างรอบคอบ และมีประสิทธิภาพมากขึ้น รวมถึงยังส่งผลต่อการวางแผนทางการเงินในชีวิตประจำวัน ทำให้สามารถวิเคราะห์ถึงแนวโน้มการเปลี่ยนแปลงของตลาด แต่การเรียนรู้ผ่านการอ่านหนังสือเป็นสิ่งที่ผู้คนให้ความสนใจน้อยลง ทางผู้พัฒนาจึงได้หยิบยกประเด็นความรู้นี้มานำเสนอผ่านรูปแบบเกม เพื่อให้กลุ่มวัยรุ่นสามารถเข้าถึงการเล่นเกมได้ง่ายกว่าการอ่านหนังสือ โดยมีจุดมุ่งหมายเพื่อสร้างเสริมความรู้เกี่ยวกับหลักเศรษฐศาสตร์ที่ได้กล่าวไปข้างต้น พร้อมทั้งสร้างความเพลิดเพลินในเวลาเดียวกัน โดยภายในเกมผู้เล่นจะได้รับบทเป็นเกษตรกรที่ต้องบริหารฟาร์ม เพื่อนำผลผลิตที่เก็บเกี่ยวได้จากฟาร์มไปขาย เพื่อนำเงินไปชำระหนี้ในแต่ละเดือน ในส่วนของฟาร์มผู้เล่นจะได้เพลิดเพลินไปกับความวุ่นวายกับการตอบสนองความต้องการของพืชที่จะคอยเรียกร้องอยู่ตลอดเวลา เมื่อผลผลิตสามารถเก็บเกี่ยวได้ ผู้เล่นจะต้องนำผลผลิตไปขายในตลาด พร้อมทั้งตัดสินใจเลือกปริมาณ และราคาขาย ซึ่งจะส่งผลต่อปริมาณกำไรที่จะได้รับเพื่อให้ได้กำไรสูงสุด ผู้เล่นจะได้เรียนรู้หลักเศรษฐศาสตร์ผ่านผลตอบรับต่างๆ ได้แก่ ปริมาณผลผลิตที่ขายได้ ผลตอบรับจากผู้บริโภค รวมไปถึงคะแนนความพึงพอใจที่ผู้บริโภคโหวตให้ร้านค้า ซึ่งได้รับจากการสรุปผลการขาย รวมถึงคำแนะนำต่างๆ ที่เกมมอบให้ตามสถานการณ์ของตลาดที่เปลี่ยนไป ผู้เล่นจะต้องอาศัยข้อมูลในเกม ประกอบกับการวางแผน และการตัดสินใจที่รอบคอบเพื่อให้สามารถทำยอดรายได้ให้บรรลุตามเป้าหมายหนี้ในแต่ละเดือน ตัวเกมเกษตรกิจจะถูกสร้างขึ้นมาในรูปแบบผู้เล่นคนเดียว (Single player) และทำงานบนคอมพิวเตอร์ส่วนบุคคล (Personal Computer) ในระบบปฏิบัติการวินโดวส์ (Windows)

Other Innovations

Design of Feature "BAAC Good Worker" in Line OA BAAC Family

คณะเทคโนโลยีการเกษตร

Design of Feature "BAAC Good Worker" in Line OA BAAC Family

Currently, Thailand is facing the issue of an aging agricultural workforce and a shortage of labor. The hiring process for agricultural workers is primarily based on word-of-mouth within a limited, narrow area. This may have indirect negative effects in various aspects, such as the lack of basic selection criteria (experience, skills), budget control, and hiring processes. As a result, the idea of creating a job platform specifically for farmers was conceived.Currently, Thailand is facing the issue of an aging agricultural workforce and a shortage of labor. The hiring process for agricultural workers is primarily based on word-of-mouth within a limited, narrow area. This may have indirect negative effects in various aspects, such as the lack of basic selection criteria (experience, skills), budget control, and hiring processes. As a result, the idea of creating a job platform specifically for farmers was conceived.

Read more
THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT THE USE OF THE INTEGRATED FARMING SYSTEM BOARD GAME FOR THIRD-YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS AT RATCHABURI COLLEGE OF AGRICULTURE AND TECHNOLOGY

คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี

THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT THE USE OF THE INTEGRATED FARMING SYSTEM BOARD GAME FOR THIRD-YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS AT RATCHABURI COLLEGE OF AGRICULTURE AND TECHNOLOGY

This study aims to develop a board game for teaching Integrated Farming System and to examine the learning achievement of third-year vocational certificate students at Ratchaburi College of Agriculture and Technology who used the board game as a learning tool. The research instruments included a board game developed using the Educational Boardgame Design Canvas. The board game is a strategic planning game consisting of five game boards, and 166 cards categorized into four types: 30 event cards, 60 special action cards, 16 character cards, and 60 production cards. It also includes 180 resource tokens of six kinds: 60 water tokens, 60 soil tokens, 45 plant product tokens, 45 animal product tokens, 45 aquatic product tokens, and 45 currency tokens. Additional components include one die and five player aid sheets. The game emphasizes planning and decision-making in integrated farming to maximize production and achievement points under game conditions and simulated scenarios. Research tools also included pre-and post-tests and a satisfaction questionnaire. The results indicated that students’ average scores significantly increased at the .05 level after using the board game, with the average pre-test score at 6.54 and the post-test score rising to 17.71. Additionally, an analysis of student satisfaction with board game-based learning revealed a high level of satisfaction (mean score = 4.45). The highest-rated aspects were the teacher’s implementation of post-tests (mean score = 4.69) and the engaging and diverse teaching methods used (mean score = 4.66).

Read more
Sweepsaga

คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ

Sweepsaga

This app encourages users to clean by turning it into a fun game. Users can choose cleaning tasks, track dust levels, and earn reward points, making the cleaning process more engaging and enjoyable.

Read more