KMITL Expo 2026 LogoKMITL 66th Anniversary Logo

Coconut coir ceiling board with thermal insulation property latex

Abstract

This project objectives are 1) investigate the utilization of coconut husk and rubber latex in construction applications, 2) determine the optimal ratio of coconut husk and rubber latex mixtures, and 3) test the properties of ceiling panels made from coconut husk and rubber latex composite under Thai Industrial Standard (TIS) 219-2552 for gypsum ceiling boards. The methodology involves the following steps: 1) planning the project, 2) designing the mixture for the coconut husk and rubber latex composite ceiling panels, 3) producing the composite ceiling panels, 4) testing the product for properties according to TIS 219-2552 for gypsum ceiling boards, and 5) summarizing the test results.

Objective

ประเทศไทยเป็นประเทศเกษตรกรรมที่มีการปลูกมะพร้าวและยางพาราอย่างแพร่หลาย ส่งผลให้มีเศษวัสดุเหลือทิ้งจากการแปรรูปมะพร้าว เช่น ขุยมะพร้าว และน้ำยางธรรมชาติที่สามารถนำมาใช้ประโยชน์ได้ ขุยมะพร้าวเป็นวัสดุธรรมชาติที่ไม่มีสารพิษ มีน้ำหนักเบา ทนทานต่อสภาพอากาศ และมีค่าการนำความร้อนต่ำ ส่วนน้ำยางธรรมชาติเป็นวัสดุที่มีความยืดหยุ่นและเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม การนำวัสดุเหล่านี้มาผสมผสานเพื่อผลิตแผ่นฝ้าเพดานที่มีสมบัติเป็นฉนวนป้องกันความร้อน จึงเป็นแนวทางที่สามารถช่วยลดขยะทางการเกษตร และพัฒนาเป็นวัสดุก่อสร้างที่มีคุณสมบัติเป็นฉนวนกันความร้อน ซึ่งสามารถช่วยลดอุณหภูมิภายในอาคารได้ ปัจจุบันวัสดุที่ใช้ในการผลิตแผ่นฝ้าเพดานมักเป็นเส้นใยสังเคราะห์หรือวัสดุที่นำเข้าจากต่างประเทศ ซึ่งมีต้นทุนสูงและอาจมีผลกระทบต่อสุขภาพของผู้ใช้งาน การพัฒนาแผ่นฝ้าเพดานจากขุยมะพร้าวผสมน้ำยางธรรมชาติ ไม่เพียงแต่ช่วยลดปริมาณขยะจากการเกษตร แต่ยังเป็นการใช้ทรัพยากรที่มีอยู่ในประเทศอย่างคุ้มค่า นอกจากนี้ การใช้วัสดุธรรมชาติยังช่วยลดการพึ่งพาวัสดุนำเข้า ลดต้นทุนการผลิต และส่งเสริมการใช้วัสดุที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม ซึ่งสอดคล้องกับแนวคิดการพัฒนาที่ยั่งยืนและการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม ดังนั้น การศึกษาวิจัยและพัฒนาแผ่นฝ้าผสมขุยมะพร้าวและน้ำยางพาราที่มีสมบัติเป็นฉนวนป้องกันความร้อน จึงมีความสำคัญทั้งในด้านการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม การใช้ทรัพยากรอย่างคุ้มค่า และการพัฒนาอุตสาหกรรมก่อสร้างที่ยั่งยืนในอนาคต

Other Innovations

"Blood D": Application and Campaign for Physically and Mentally Preparation of Thai Red Cross’s Blood Doner

คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ

"Blood D": Application and Campaign for Physically and Mentally Preparation of Thai Red Cross’s Blood Doner

In the world of blood donation, there are 2 types of people: those who donate blood and those who don't. Most campaigners emphasize how to persuade more people to donate blood and recruit more new blood donors. We believe that even though such focus is important, there're more critical aspects that might have been neglected, which is: for those who have already made up their minds to be blood doners, will they be successful in donating when the time comes? According to our studies, only 63 % of attempted doners are successful. Regrettably, 37 % has to go home disappointed as their bodies are not fit for the conditions required by Red Cross medical staff at blood donation centers (which include some most basic preparations such as low-fat food intake and 8-hours sleep on the night before). Our campaign, ‘Blood in Need, Buddy Indeed’, focuses on 2 aspects. Firstly, to persuade more people to donate blood. Secondly, for those who have made up their minds to donate blood, we will provide necessary support (both body and mind) so that they are fully prepared and successful in donating blood when the time comes via networks of systems, staffs and the newly designed and prototype of the application ‘Blood D’. Our campaign covers the whole ‘before/during/after’ experience of users (as blood doners). Support includes assessment of their current condition whether they are within the requirement of Red Cross Blood Bank. ‘Blood D’ will also provide relevant information on blood donating events, such as locations, and time booking. Once sign-up, the application “Blood D” will sent friendly reminder and clear infographic on how to prepare their bodies as daily notifications during the 7 days countdown. This is to ensure that the users’ blood will be ‘D’ (homophone of the Thai word ‘ดี’ which mean ‘good’ and at the same time playing on the word ‘ Buddy’) or be the ‘good blood’ that can save lives for those in need. After organizing 4 blood donation events both within and outside the KMITL. The numbers of successful blood doners have increased from 63 % to 78 % (this number is the average of 4 events, with the most successful event of 89%). The campaign has won the first runner up in national blood donation campaign competition. It is highly anticipated that once the application “Blood D” is fully launched, it will help increase the amount of blood collected up to 15% with the same numbers of existing doners.

Read more
The Development of a Card game to Enhance Learning about Urban Agriculture.

คณะเทคโนโลยีการเกษตร

The Development of a Card game to Enhance Learning about Urban Agriculture.

Currently, urban agriculture is gaining increasing attention as it helps enhance food security and expand green spaces in cities. However, some people remain uninterested in urban farming, possibly due to living in urban areas or having limited space, making them perceive agriculture as something distant from their daily lives. The development of an urban agriculture card game aims to promote learning about urban farming through an engaging and enjoyable gameplay experience.

Read more
Mahachanok mango sauce

คณะอุตสาหกรรมอาหาร

Mahachanok mango sauce

The Mahachanok mango sauce is crafted from low-grade mangoes sourced from Ban Nong Bua Chum in Kalasin Province. Utilizing advanced food science technology, it effectively reduces agricultural waste and enhances product quality. This sauce is enriched with prebiotic fiber that supports the growth of beneficial gut microorganisms. With low sugar content, it is a healthy choice free from artificial colors and flavors. Its rich, natural taste makes it versatile, perfect for enhancing a wide variety of dishes, both savory and sweet.

Read more