
This research project aims to study and develop a metaverse system for tourism in Horklong Subdistrict, Phitsanulok Province. The primary goal is to create a prototype metaverse system that showcases the cultural and historical tourist attractions in Horklong Subdistrict through virtual reality technology. This will help promote tourism in rural areas that are not yet widely known and enhance the modern promotion of tourist attractions in the province. The development of the metaverse system in this project utilizes virtual reality technology to simulate the experience of touring Horklong Subdistrict via a virtual boat ride. Users will be able to access the system through the Unity platform, which is a tool used to develop 3D and VR applications. The system is designed to allow users to choose to ride a virtual boat and visit various places that have been creatively recreated in a virtual format. These locations are designed and developed using 3D models based on real data collected from the Horklong Subdistrict area. This project is therefore an initiative to sustainably promote cultural and historical tourism in Phitsanulok Province. It has the potential to increase income for local communities as well as to disseminate local knowledge and wisdom to a broader audience. The metaverse system for tourism in Horklong Subdistrict is thus an important project in modernizing the province’s tourism sector and attracting more visitors, both domestically and internationally.
ประเทศไทยมีสถานที่ท่องเที่ยวที่สวยงามและหลากหลาย ซึ่งเป็นที่รู้จักในระดับโลก เช่น เกาะพีพี ภูเก็ต เชียงใหม่ และกรุงเทพมหานคร อย่างไรก็ตาม ยังมีสถานที่ท่องเที่ยวที่น่าสนใจอื่น ๆ อีกมากมายที่ยังไม่ค่อยเป็นที่รู้จักหรือได้รับความสนใจจากนักท่องเที่ยวมากนัก ทั้ง ๆ ที่มีความงดงามและเอกลักษณ์เฉพาะตัว สถานที่ท่องเที่ยวเหล่านี้มักตั้งอยู่ในพื้นที่ชนบท หรืออยู่ในแหล่งที่ห่างไกลจากเส้นทางท่องเที่ยวหลัก ทำให้การเข้าถึงอาจไม่สะดวกสบายเท่าที่ควร แต่ในขณะเดียวกันก็มีข้อดีในการรักษาความเป็นธรรมชาติและวัฒนธรรมดั้งเดิมของท้องถิ่นได้อย่างดี จังหวัดพิษณุโลกมีประวัติศาสตร์และสถานที่ท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมสำคัญมากมาย แต่ขาดการประชาสัมพันธ์ที่ทันสมัย ทำให้ดึงดูดนักท่องเที่ยวได้ยาก การใช้เทคโนโลยีเมตาเวิร์สที่นิยมในปัจจุบันสามารถช่วยส่งเสริมการท่องเที่ยวได้อย่างมีประสิทธิภาพโครงการสร้างเมตาเวิร์สของหอกลองเกิดขึ้นเพื่อพัฒนาการท่องเที่ยวของจังหวัดพิษณุโลกให้มีความน่าสนใจและยั่งยืน โดยนำเสนอแหล่งท่องเที่ยวในตำบลหอกลองผ่านโลกเสมือนจริง นักท่องเที่ยวสามารถเยี่ยมชมสถานที่สำคัญ เรียนรู้ประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมท้องถิ่น และเข้าร่วมกิจกรรมและเทศกาลต่าง ๆ ในรูปแบบเสมือนจริง จึงเป็นที่มาของโครงการเมตาเวิร์สของตำบลหอกลองเพื่อการท่องเที่ยวของจังหวัดพิษณุโลกเพื่อเพื่อศึกษาและพัฒนาการสร้างระบบเมตาเวิร์สสำหรับการท่องเที่ยว สร้างต้นแบบระบบเมตาเวิร์สสำหรับการท่องเที่ยวตำบลหอกลอง และส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมและประวัติศาสตร์ของจังหวัดพิษณุโลกและเพิ่มรายได้จากการท่องเที่ยวให้กับชุมชนท้องถิ่น

คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ
A Photographic series that expresses the abstract states of myself, towards the question of existence that results from being surrounded by expectations of both surrender and freedom of expression, this series focuses on my own subjectivities in order to bring back memories of almost forgotten feelings and make them clear once more.

คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ
Toys Design from Scrap Wood Waste by Pallet Maker Group Co., Ltd.

คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี
This study aims to develop a board game for teaching Integrated Farming System and to examine the learning achievement of third-year vocational certificate students at Ratchaburi College of Agriculture and Technology who used the board game as a learning tool. The research instruments included a board game developed using the Educational Boardgame Design Canvas. The board game is a strategic planning game consisting of five game boards, and 166 cards categorized into four types: 30 event cards, 60 special action cards, 16 character cards, and 60 production cards. It also includes 180 resource tokens of six kinds: 60 water tokens, 60 soil tokens, 45 plant product tokens, 45 animal product tokens, 45 aquatic product tokens, and 45 currency tokens. Additional components include one die and five player aid sheets. The game emphasizes planning and decision-making in integrated farming to maximize production and achievement points under game conditions and simulated scenarios. Research tools also included pre-and post-tests and a satisfaction questionnaire. The results indicated that students’ average scores significantly increased at the .05 level after using the board game, with the average pre-test score at 6.54 and the post-test score rising to 17.71. Additionally, an analysis of student satisfaction with board game-based learning revealed a high level of satisfaction (mean score = 4.45). The highest-rated aspects were the teacher’s implementation of post-tests (mean score = 4.69) and the engaging and diverse teaching methods used (mean score = 4.66).