KMITL Expo 2026 LogoKMITL 66th Anniversary Logo

Metaverse Ho Klong For tourism in Phitsanulok Province

Metaverse Ho Klong For tourism in Phitsanulok Province

Abstract

This research project aims to study and develop a metaverse system for tourism in Horklong Subdistrict, Phitsanulok Province. The primary goal is to create a prototype metaverse system that showcases the cultural and historical tourist attractions in Horklong Subdistrict through virtual reality technology. This will help promote tourism in rural areas that are not yet widely known and enhance the modern promotion of tourist attractions in the province. The development of the metaverse system in this project utilizes virtual reality technology to simulate the experience of touring Horklong Subdistrict via a virtual boat ride. Users will be able to access the system through the Unity platform, which is a tool used to develop 3D and VR applications. The system is designed to allow users to choose to ride a virtual boat and visit various places that have been creatively recreated in a virtual format. These locations are designed and developed using 3D models based on real data collected from the Horklong Subdistrict area. This project is therefore an initiative to sustainably promote cultural and historical tourism in Phitsanulok Province. It has the potential to increase income for local communities as well as to disseminate local knowledge and wisdom to a broader audience. The metaverse system for tourism in Horklong Subdistrict is thus an important project in modernizing the province’s tourism sector and attracting more visitors, both domestically and internationally.

Objective

ประเทศไทยมีสถานที่ท่องเที่ยวที่สวยงามและหลากหลาย ซึ่งเป็นที่รู้จักในระดับโลก เช่น เกาะพีพี ภูเก็ต เชียงใหม่ และกรุงเทพมหานคร อย่างไรก็ตาม ยังมีสถานที่ท่องเที่ยวที่น่าสนใจอื่น ๆ อีกมากมายที่ยังไม่ค่อยเป็นที่รู้จักหรือได้รับความสนใจจากนักท่องเที่ยวมากนัก ทั้ง ๆ ที่มีความงดงามและเอกลักษณ์เฉพาะตัว สถานที่ท่องเที่ยวเหล่านี้มักตั้งอยู่ในพื้นที่ชนบท หรืออยู่ในแหล่งที่ห่างไกลจากเส้นทางท่องเที่ยวหลัก ทำให้การเข้าถึงอาจไม่สะดวกสบายเท่าที่ควร แต่ในขณะเดียวกันก็มีข้อดีในการรักษาความเป็นธรรมชาติและวัฒนธรรมดั้งเดิมของท้องถิ่นได้อย่างดี จังหวัดพิษณุโลกมีประวัติศาสตร์และสถานที่ท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมสำคัญมากมาย แต่ขาดการประชาสัมพันธ์ที่ทันสมัย ทำให้ดึงดูดนักท่องเที่ยวได้ยาก การใช้เทคโนโลยีเมตาเวิร์สที่นิยมในปัจจุบันสามารถช่วยส่งเสริมการท่องเที่ยวได้อย่างมีประสิทธิภาพโครงการสร้างเมตาเวิร์สของหอกลองเกิดขึ้นเพื่อพัฒนาการท่องเที่ยวของจังหวัดพิษณุโลกให้มีความน่าสนใจและยั่งยืน โดยนำเสนอแหล่งท่องเที่ยวในตำบลหอกลองผ่านโลกเสมือนจริง นักท่องเที่ยวสามารถเยี่ยมชมสถานที่สำคัญ เรียนรู้ประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมท้องถิ่น และเข้าร่วมกิจกรรมและเทศกาลต่าง ๆ ในรูปแบบเสมือนจริง จึงเป็นที่มาของโครงการเมตาเวิร์สของตำบลหอกลองเพื่อการท่องเที่ยวของจังหวัดพิษณุโลกเพื่อเพื่อศึกษาและพัฒนาการสร้างระบบเมตาเวิร์สสำหรับการท่องเที่ยว สร้างต้นแบบระบบเมตาเวิร์สสำหรับการท่องเที่ยวตำบลหอกลอง และส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมและประวัติศาสตร์ของจังหวัดพิษณุโลกและเพิ่มรายได้จากการท่องเที่ยวให้กับชุมชนท้องถิ่น

Other Innovations

Clean Fuel Vehicle Performance Test Service Unit

คณะวิทยาศาสตร์

Clean Fuel Vehicle Performance Test Service Unit

Clean Fuel Vehicle Performance Test Service Unit provides performance and efficiency testing services for electric vehicles and vehicles using petroleum fuels, including being a prototype for research projects on clean fuel energy that is environmentally friendly. The main testing tools are the Chassis Dynamometer and the Engine Combustion Exhaust Analyzer. The service unit provides measurement and testing services in accordance with the announcement of the Department of Land Transport on determining the power of electric motors used to drive vehicles according to the Motor Vehicle Act B.E. 2563 for all types of electric vehicles, such as modified electric motorcycles, modified electric tuk-tuks, and modified electric cars, etc.

Read more
A Cold Cover for Raw Milk Transportation

คณะวิศวกรรมศาสตร์

A Cold Cover for Raw Milk Transportation

This study was conducted to develop a prototype cooling cover for transporting raw milk, aiming to provide a solution for maintaining the quality of raw milk during transportation to milk collection centers. The cooling cover is made using Phase Change Material (PCM), produced from water mixed with a gelling agent, in an amount of 5.6 kg, attached around an aluminum milk tank (with a capacity of 25 L). The cover is then covered with a UV-reflective fabric in two types: polyvinyl chloride (PVC) and high-density polyethylene (HDPE). The temperature reduction performance of both types of covers was evaluated by measuring water temperatures at various points along the radial and vertical directions of the milk tank at six points, using type-T thermocouples, under three environmental conditions: a constant temperature of 25 °C, 35 °C, and outdoor ambient temperature (average temperature 35.5 °C) for a minimum duration of 180 min. The experimental results revealed that at 120 min., the water in the tank covered with PCM-PVC and PCM-HDPE covers had temperatures lower than the ambient temperature by 12.6 °C and 12.9 °C, respectively, under a constant ambient temperature of 25 °C, and under a constant ambient temperature of 35 °C lower by 16.7 °C and 16.4 °C, respectively, and outdoor conditions. Since the temperature reduction performance of PCM-PVC and PCM-HDPE covers showed no significant difference, the performance of microbial quality preservation of raw milk was assessed only with PCM-PVC cover in comparison to a non-covered case (control), by measuring coliform and Escherichia coli counts using compact dry plates. Results indicated that after 120 min., milk in the tank covered with PCM-PVC had an average coliform count of 1.6 × 10^4 CFU/ml and E. coli count of 2 × 10^3 CFU/ml, which was lower than the non-covered control with an average coliform count of 1.5 × 10^4 CFU/ml and E. coli count of 1.1 × 10^4 CFU/ml. This study concludes that the temperature reduction achieved by the cooling cover can help inhibit coliform growth to levels below raw milk quality standards, demonstrating the potential of the cooling cover in maintaining the quality and safety of raw milk during transport, ultimately contributing to an improved quality of life for Thai dairy farmers.

Read more
Eco-Smart Noise and Vibration Absorption Block for Railway

คณะวิศวกรรมศาสตร์

Eco-Smart Noise and Vibration Absorption Block for Railway

Nowadays, rail transportation has a significant impact on people's lives and economic growth. Consequently, the number of rail systems being built around our country has dramatically increased. This process causes various types of pollution, such as noise and rail-way vibration, which can badly affect the life of citizens who live nearby. The most popular way to solve this problem recently is to decrease the noise from the sound source or to adjust the vibration by attaching a Track Damper to the railway. This technique is being used in many countries especially in Europe and Australia because it is cheap and has high efficiency. The key piece called Track Dampers are made by AUT company’s Thailand for a period of time. The company produces Track Dampers for the owner of the technology so as to sell more than 300,000 pieces of it overseas. Furthermore, the demand of Track Dampers grows as the railway systems expand. Unfortunately, the imported synthetic materials, which are used to create Track Dampers, are made from environmentally unfriendly sources. As a result, this research aims to develop the product to be environmentally-safe by replacing some imported materials with Thai’s local content; which are natural rubber and rubber crumbs. Furthermore, the product will be added value by mounting with embedded sensors for real-time monitoring of track vibration, noise, and rail temperature. All embedded devices developed will sense, collect, and automatically send to cloud by wireless technology platform. The AI and IOT platform will also be developed for safety, security, and maintenance proposed of railway track system. However, in conducting research, there will be close collaboration with AUT company through design, production, and testing. The outcome of this research is to upgrade AUT company from tier 2 manufacturer (TRL 8-9) to tier 1 manufacturer (TRL 7-8) which will be served the Thailand competitiveness enhancing strategic goal.

Read more