Musical stories to enhance thinking skills of children aged 0-3 years using EF skills as a tool to enhance children development by focus on 3 basic skills. 1. Working memory 2. Inhibitory Control 3. Cognitive Flexibility
ทักษะการคิดเชิงบริหาร หรือ Executive Function เป็นทักษะสำคัญในเด็กยุคปัจจุบัน ที่ช่วยให้เด็กสามารถกำกับความคิด อารมณ์ และพฤติกรรม เพื่อให้บรรลุเป้าหมายที่ต้องการได้สำเร็จ โดยหน้าที่ของทักษะการคิดเชิงบริหารประกอบด้วย 3 อย่างหลักได้แก่ ความสามารถในการจดจำ (Working Memory) ความยืดหยุ่นทางความคิด (Cognitive Flexibility) และความสามารถในการควบคุมและยับยั้งตนเอง (Inhibitory Control) อย่างไรก็ดีทักษะการคิดเชิงบริหารไม่ใช่สิ่งที่มีติดตัวมาตั้งแต่เกิด แต่เป็นสิ่งที่สองพัฒนาขึ้นได้ โดยหากเปรียบเทียบตามพัฒนาการทางด้านประสาทวิทยาจะพบว่าสมองในช่วง 3 ขวบปีแรกนั้นมีการไซแนปส์ (Synapse) หรือการเกิดจุดประสานระหว่างเซลล์ประสาทที่เกิดจากการเรียนรู้และประสบการณ์มากที่สุดในช่วงชีวิต ก่อนเกิดการตัดแต่งวงจรสมอง (Pruning) และสลายจุดเชื่อมต่อระหว่างเซลล์ประสาทที่ไม่ได้ใช้ทิ้งไป เพื่อจัดระเบียบการทำงาน การเรียกข้อมูลของสมองอันเป็นกระบวนการตามธรรมชาติของมนุษย์เพื่อรักษา ในปัจจุบันมีการศึกษาผลของการจัดกิจกรรมดนตรีเพื่อพัฒนาทักษะการคิดเชิงบริหารจำนวนมาก และได้ผลไปในทิศทางเดียวกันว่ากิจกรรมดนตรีสามารถช่วยให้เด็กมีทักษะการคิดเชิงบริหารสูงขึ้น หรือมากกลุ่มที่ไม่ได้เข้าร่วมกิจกรรมดนตรี อย่างไรก็ดีในประเทศไทยการเข้ากิจกรรมดนตรีสำหรับเด็กโดยเฉพาะในช่วง 0-3 ขวบ ที่ยังไม่ได้เข้าเรียนในโรงเรียนนั้นจำเป็นต้องใช้ค่าใช้จ่ายจำนวนมาก ความถี่ในการทำกิจกรรมไม่มากอาจเพียงสัปดาห์ละครั้งและต้องเดินทางไปที่โรงเรียนพิเศษซึ่งต้องใช้เวลามาก กลับกันในแทบทุกบ้านมักมีหนึ่งกิจกรรมที่ผู้ปกครองที่มีลูกเล็กมักทำเป็นประจำ ใช้ค่าใช้จ่ายน้อยและสามารถทำได้ที่บ้านในทุกๆ วัน นั้นคือการเล่านิทาน จากที่มาและความสำคัญข้างต้นผู้วิจัยจึงเห็นว่าการพัฒนานิทานดนตรีเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหาร สำหรับเด็ก 0-3 ปี จะเป็นประโยชน์ต่อผู้ปกครองลดค่าใช้จ่าย ลดเวลา และสามารถทำกิจกรรมร่วมกับลูกได้ที่บ้านเป็นประจำ อันจะส่งผลต่อคุณภาพของเด็กที่จะมาเป็นกำลังสำคัญของชาติในอนาคตต่อไป
คณะศิลปศาสตร์
Multipurpose cleaner from Stemona (Stemonaceae) effectively cleans all surfaces,removes insects and stains, and is safe and eco-friendly
คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ
The AfterDay Horizon project is a two-player survival game developed to raise awareness of the impact of climate change. It leverages Virtual Reality (VR) technology and a website as gaming platforms. In the game, players experience a world where civilization has collapsed due to global warming, forcing the remaining population to live in bunkers to avoid environmental dangers. AfterDay Horizon focuses on collaboration between the two players to complete various missions that help the bunker’s inhabitants survive as long as possible. These missions are designed to encourage teamwork and decision-making in challenging scenarios, while also raising awareness of the potential consequences of climate change if left unresolved. Preliminary testing of the game showed that players successfully completed the missions and worked well together. However, some missions were complex and time-consuming, indicating areas for improvement to enhance the overall enjoyment and gameplay experience.
คณะสถาปัตยกรรม ศิลปะและการออกแบบ
This piece represents the collection of all human elements, applied to design for maximum efficiency, following the principles of Modern designers who embraced the famous phrase "Form follows Function." Every line and structure of the design is carefully considered for user comfort and practical use, while reflecting the idea that the user's experience is central to the design process. The beauty emerges from the harmony between function and form, not only meeting functional needs but also enhancing the aesthetic of Modernist design in a complete and meaningful way.