Back

INCREASING PERFORMANCE OPTIMIZATIONS IN INBOUND LOGISTICS USING RADIO FREQUENCY IDENTIFICATION

การเพิ่มประสิทธิภาพการทำงานในโลจิสติกส์ขาเข้าโดยใช้การระบุลักษณะด้วยคลื่นความถี่วิทยุ

@วิทยาลัยนวัตกรรมการผลิตขั้นสูง

#KLLC 2024
#Industry 4.0
การเพิ่มประสิทธิภาพการทำงานในโลจิสติกส์ขาเข้าโดยใช้การระบุลักษณะด้วยคลื่นความถี่วิทยุ

Details

This thesis presents a comprehensive report on the internship and cooperative education experience in the fields of engineering, project management, and innovation within the Contract Logistics department according to the agreement of Schenker (Thai) Ltd. The assigned responsibility was a project focused on enhancing performance optimization within the inbound logistics department. Currently, this process takes a total of 1 day, with excessive waiting times in various steps and a lack of continuity in the work process. This situation results in significant costs and reduced productivity. The primary objectives of the project are as follows: 1. To reduce the total working time of the inbound department to less than the current total working time and be more efficient. 2. To decrease unnecessary work processes and unnecessary costs. 3. To minimize excessive waiting times in various work processes within the inbound department. The project utilizes a variety of tools and technologies to achieve these objectives, including: 1. Application of Lean Six Sigma concepts as a method for managing and improving work processes. 2. Utilization of Microsoft Excel and VBA Excel to develop a program for checking goods before recording them in the inventory system. 3. Incorporation of Radio Frequency Identification (RFID) to assist in the inspection and counting of goods. And 4. Using a microcontroller Arduino to control the goods inspection system before entering data into the system.

Objective

บริษัท เช้งเก้อร์ (ไทย) จำกัด ได้ให้บริการทางด้านโลจิสติกส์ให้กับผู้ใช้บริการหลายราย  แต่ละรายมีประเภทของสินค้าที่แตกต่างกัน ทำให้คลังสินค้าของบริษัทแต่แห่งของบริษัทมีกระบวนการทำงานที่แตกต่างกันขึ้นอยู่กับประเภทของสินค้าและความต้องการของผู้ใช้บริการ โดยในปัจจุบันผู้ใช้บริการได้ให้ความไว้วางใจบริษัทจัดการสินค้าพร้อมกับเป็นศูนย์กระจายสินค้า (Distribution Center) ของผู้ใช้บริการ โดยภายในศูนย์กระจายสินค้าประกอบไปด้วย 5 แผนก ได้แก่ แผนกขาเข้า (Inbound) แผนกกระจายสินค้า (Allocation) แผนกเก็บสินค้าเข้าชั้นวาง (Put Away) แผนกหยิบสินค้า (Picking) และแผนกขาออก (Outbound) 
       จุดมุ่งหมายสำคัญในการปรับปรุง คือ แผนกขาเข้าหรือโลจิสติกส์ขาเข้าของบริษัท ในการดูแลสินค้าประเภทเครื่องนุ่มห่มและเครื่องใช้ภายในบ้านของผู้ใช้บริการรายหนึ่ง ซึ่งในแผนกมีการแบ่งย่อยกระบวนการทำงานออกเป็น 2 ส่วน ได้แก่ การขนถ่ายสินค้า (Unloading) และการรับสินค้า (Receiving) เมื่อเสร็จสิ้นครบทุกส่วน สินค้าจะถูกส่งต่อไปที่แผนกต่อไป คือ แผนกเก็บสินค้าเข้าชั้นวางและแผนกกระจายสินค้า โดยในปัจจุบันแผนกขาเข้าใช้เวลาทำงานทั้งหมดเฉลี่ย 5.13 ชั่วโมงต่อการรับสินค้า ระยะเวลาดังกล่าวมีระยะเวลารอคอยที่มากเกินไปในขั้นตอนต่าง ๆ และการขาดความต่อเนื่องของขั้นตอนการทำงาน สถานการณ์นี้ส่งผลให้มีต้นทุนจำนวนมากและประสิทธิภาพการทำงานลดลง การศึกษาเพื่อปรับปรุงปัญหาดังกล่าวจึงเป็นสิ่งที่เหมาะสมและสมควรพัฒนาให้มีประสิทธิภาพมากขึ้น

Project Members

วิรชัช จิตธรรมมา
WIRACHAT JITTHAMMA

#นักศึกษา

Member
ชานนท์ วริสาร
CHANON WARISARN

#อาจารย์

Advisor

Vote for this Innovation!

Loading...